TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

Yapay Zeka çağında Yeşil Vergi Dairesinde “bugün git, 1 hafta sonra gel” keyfiyeti

Yazının Giriş Tarihi: 01.11.2024 13:33
Yazının Güncellenme Tarihi: 01.11.2024 13:40

2009 yılında annemin vefatı sonrası Yeşil Vergi Dairesine beyanname vermeye gittiğimde memur evrakı aldı, 1 hafta sonra gel dedi.

2024 yılında (dün) Yeşil Vergi Dairesine gittiğimde 2 adet tapunun ilişiğinin kesilmesi için beyanname verdim, yine 1 hafta sonra gel dendi.

Hadi 2009 yılında şartlardan dolayı öyleydi, ama tam 15 yıl sonrası hiç mi ilerleme olmadı?

Memura neden 1 hafta sonra geleceğim dedim, “çünkü yoğunuz, sistem böyle” dedi. Müdür Yardımcısı odasına gittim. O yetkili de işlemimin aynı gün olamayacağını, 1 hafta sonra hazır olacağını söyledi. Çok yoğun olduklarını söyledi. Kimseye iltimas tanıyamayacaklarını, kimsenin önceliğinin olmadığını söyledi. Ben de kendisine torpil için, iltimas için, öncelik tanınması için gelmediğimi, vatandaş olarak keyfiyetinize itiraz için buradayım dedim.

---

Buraya kadar Vergi Dairesi memurlarının, yöneticilerinin vatandaşa karşı keyfi hal hareketlerinden başıma geleni anlattım.

Düşünsenize dünya dijitale taşınmış, uzayın derinliklerini çözmeye çalışıyor ama Türkiye’deki devlet daireleri halen dijitalde değil.

1 tuşa bastığında hallolması gereken işlemler “bugün git, 1 hafta sonra gel” eziyetine dönüşüyor.

---

Memurlar, vatandaşın o kuruma ne şartlarda geldiğine bakmazlar. Çalışıyorsa izin alarak geldiğini, birkaç araç değiştirerek geldiğini, evinde veya hastanede hastasını emanet bırakarak geldiğini, çocuğunun okuldan dönüş saatine yetişmek durumunda olduğunu, oraya kadar geliş gidiş parasının olup olmadığını bilmez. Çünkü, devlet memuru günü gününe maaşını alır, esnaf ve işçi gibi ağır şartlarda çalışmamıştır. Kendilerini vatandaş karşısında üstün, elit olarak görürler.

Hiçbir vatandaşta bu keyfiyetlere itiraz etmez. Vatandaşların hep “peki efendim” demesiyle memurlar hep derler ki “bugün git, 1 hafta sonra gel.” Onlar da bugün gidip 1 hafta sonra gelirler.

---

Peki devlet dairelerindeki bu rahatlık neden kaynaklanıyor olabilir?

Belki, dijitale geçmemekte inat ve ısrar ediyorlardır.

Belki, devletin tüm kurumları gerçekten dijitale geçmiştir ama memur ayağına gelen vatandaşa “biziz” kanıtlamaya çalışıyorlardır.

Belki, karşılarına “neden 1 hafta sonra gelecekmişim” diye sormayan çoğunluğun rahatlığını yaşıyorlardır.

Belki, devlet güçsüz, bir sistem bile kuramıyor algısı yaymaya çalışıyorlardır.

Belki, neden vatandaşa bugün git 1 hafta sonra gel deniyor diye üstleri tarafından kontrol edilmiyordur.

---

Bir de şu soruyu sormak gerek: Devlet memurları ne için vatandaşın zamanını kıymetsiz görüyor?

---

Yazımı Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın güzel bir sözüyle bitirmek isterim.

“Vatandaşa efendi değil, hizmetkar olacaksınız.”

Ben yine de ümitsiz değilim. Önümüzde bir gün vergi dairelerindeki kalabalıklar boşaltılacak, onların yaptığı işleri yapay zeka yardımıyla yapacağız. Bugünlere eriştiğimizde vatandaşa “biziz” diyen memurların ne olacaklarını çok merak ediyorum.

---

Hakan Kavurmacı

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.