PwC, 28. Küresel CEO Araştırması sonuçları açıklandı: CEO’lar küresel ekonomik büyümeden umutlu.
Haber Giriş Tarihi: 23.01.2025 16:35
Haber Güncellenme Tarihi: 23.01.2025 16:48
Kaynak:
Haber Merkezi
PwC’nin Dünya Ekonomik Forumu toplantısında duyurulan 28. Küresel CEO Araştırması’na göre, tüm dünyadaki CEO’ların neredeyse %60’ı önümüzdeki 12 ayda küresel ekonomik büyümenin artacağını düşünüyor. Türk CEO’lar için ise bu oran %53.
109 ülkeden 4.701 CEO’nun katıldığı araştırmaya göre, CEO’ların %42’si önümüzdeki 12 ayda çalışan sayısını %5 veya daha fazla arttırmayı düşünüyor. Bu oran, çalışan sayısını azaltmayı düşünen CEO’ların (%17) ile iki katından fazla. Geçtiğimiz yıl ise çalışan sayısını arttırmayı düşünen CEO’ların oranı %39’du. Çalışan sayısını arttırmayı düşünen CEO’ların başında cirosu 100 milyon doların altında olan küçük ölçekli şirketlerle (%48) geliyor. Bunu teknoloji (%61), gayrimenkul (%61), özel sermaye (%52) gibi şirketler takip ediyor.
PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu, araştırmayla ilgili değerlendirmesinde şunları söyledi:
“PwC olarak gerçekleştirdiğimiz CEO Araştırması ile 28 yıldır iş dünyasının içinden geçtiği kapsamlı dönüşümü çok yakından takip ediyoruz. Araştırmamızın bu yılki küresel sonuçları, iş liderlerinin ekonominin büyümesine yönelik iyimserliklerini koruduğunu gösteriyor. Ancak liderler önceki yıllarda olduğu gibi, değer yaratma modellerinde köklü değişiklikler yapmaları gerektiğinin farkındalar ve daha da önemlisi, bu yönde adımlar atmak için istekliler. CEO’ların işgücü, sürdürülebilirlik, tedarik zincirleri de dahil olmak üzere birçok alanda stratejik kararlar almalarının gerekeceği bir dönemdeyiz. Araştırma, özellikle üretken yapay zekâ konusunda dikkat çekici sonuçlar içeriyor.”
Dönüşüm zorunluluğu
Son iki yılda olduğu gibi, her on CEO’dan dördü (%42) şirketlerinin mevcut gidişatını sürdürmesi halinde on yıldan daha uzun süre ayakta kalamayacağını düşünüyor. Şirketlerinin önemli değişiklikler yapmadan ayakta kalamayacağını düşünen %42’lik kesim, ekonomik olarak ayakta kalabilmelerini etkileyen en önemli faktörün yasal düzenlemelerdeki değişiklikler olduğunu söylüyor. Her sektörden CEO’ların %63’ü son beş yılda şirketlerinin değer yaratma, sunma ve yakalama şekillerinde değişiklik yapmak için en az bir önemli adım attıklarını söylüyor.
Şirketler iş modellerini kökten değiştirmeye de istekli; CEO’ların %38’i son beş yılda en az bir yeni sektörde rekabet etmeye başladıklarını, %34 ise bu yeni sektörlerden elde ettikleri gelirlerin, şirketlerinin bu dönemdeki toplam gelirlerinin %20’sinden fazlasını oluşturduğunu belirtiyor.
CEO’lar üretken yapay zekâ için iyimserler; ancak, daha iyi sonuçlar almak istiyorlar
Araştırmaya katılan CEO’lar üretken yapay zekâdan elle tutulur sonuçlar elde ettiğini söylüyor. CEO’ların %56, son 12 ayda çalışanlarının mesailerinde daha verimli olduklarını, %32 ise gelirlerinin arttığını belirtiyor. Türkiye’deki CEO’ların %64’ü geçtiğimiz on iki ayda üretken yapay zekânın çalışanların verimliliğini arttırdığını belirtiyor.
Yapay zekâya güven, bu teknolojinin yaygınlaşmasının önündeki en büyük engellerden biri olmaya devam ediyor. CEO’ların yalnızca üçte biri, yapay zekâ teknolojisini şirketlerinin kilit süreçlerine entegre edecek kadar güvenilir bulduklarını söylüyor.
Buna rağmen, üretken yapay zekânın kârlılığa etkilerine ilişkin iyimserlik geçtiğimiz yıla göre biraz arttı; CEO’ların %49’u önümüzdeki 12 ayda kârlılıklarında artış bekliyor. CEO’ların neredeyse yarısı (%47) önümüzdeki üç yılda üretken yapay zekâ dahil yapay zekâ teknolojilerini kendi teknoloji platformlarına; %41’i ana iş süreçlerine entegre etmeyi planlıyor. Üretken yapay zekânın çalışan sayısının arttırılmasına neden olduğunu söyleyen CEO’ların oranı (%17), azaltılmasına neden olduğunu söyleyen CEO’lardan (%13) daha fazla.
İklim değişikliğiyle ilgili yatırımlar meyvelerini vermeye başladı
Araştırmada dikkat çeken bir diğer konu ise iklim değişikliğinin şirketlere olan etkisi. CEO’lar bu konuyla ilgili aksiyon almaya devam ediyor. CEO’ların son beş yılda iklimle ilgili yaptıkları yatırımların finansal etkilerini değerlendirmeleri sorulduğunda, bu yatırımların gelirleri arttırma olasılığının (%33), azaltma olasılığından (%5) altı kat daha fazla olduğu görülüyor. CEO’ların neredeyse üçte ikisi, iklimle ilgili yatırımların maliyetleri azalttığını ya da maliyete önemli bir etkisi olmadığını söylüyor. Türkiye’deki CEO’ların %38’i son beş yılda yaptıkları iklim dostu odaklı aldıkları inisiyatiflerin hizmet veya ürün satışından elde edilen gelirde artış sağladığını belirtiyor.
Yine de iklimle ilgili yatırımları gerçekleştirmenin önündeki engeller ortadan kalkmış değil. Bu tür yatırımları yapmış olan CEO’ların %24’ü, yasal düzenlemelerdeki karmaşıklıkların şirketlerinin bu tür yatırımlara başlamalarının önündeki en büyük engel olduğunu söylüyor. %18’i yatırım getirisinin az olmasının, %6’sı ise yönetim kurulunun veya üst yönetimin bu konuda destek vermemesinin en büyük engel olduğunu düşünüyor.
PwC 28. Yıllık Küresel CEO Araştırması hakkında
PwC, 1 Ekim-8 Kasım 2024 tarihleri arasında 109 ülkeden 4.701 CEO ile görüştü. Küresel ve bölgesel rakamlar, ülkenin nominal GSYİH’sine göre ağırlıklandırılmıştır. Sektör ve ülke bazında rakamlar 4.701 CEO’dan oluşan örneklemin tamamından alınan ağırlıklandırılmamış verilere dayanmaktadır. Bulguların tümüne pwc.com/ceosurvey’den erişebilirsiniz.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
PwC: CEO’lar üretken yapay zekâ için iyimserler
PwC, 28. Küresel CEO Araştırması sonuçları açıklandı: CEO’lar küresel ekonomik büyümeden umutlu.
PwC’nin Dünya Ekonomik Forumu toplantısında duyurulan 28. Küresel CEO Araştırması’na göre, tüm dünyadaki CEO’ların neredeyse %60’ı önümüzdeki 12 ayda küresel ekonomik büyümenin artacağını düşünüyor. Türk CEO’lar için ise bu oran %53.
109 ülkeden 4.701 CEO’nun katıldığı araştırmaya göre, CEO’ların %42’si önümüzdeki 12 ayda çalışan sayısını %5 veya daha fazla arttırmayı düşünüyor. Bu oran, çalışan sayısını azaltmayı düşünen CEO’ların (%17) ile iki katından fazla. Geçtiğimiz yıl ise çalışan sayısını arttırmayı düşünen CEO’ların oranı %39’du. Çalışan sayısını arttırmayı düşünen CEO’ların başında cirosu 100 milyon doların altında olan küçük ölçekli şirketlerle (%48) geliyor. Bunu teknoloji (%61), gayrimenkul (%61), özel sermaye (%52) gibi şirketler takip ediyor.
PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu, araştırmayla ilgili değerlendirmesinde şunları söyledi:
“PwC olarak gerçekleştirdiğimiz CEO Araştırması ile 28 yıldır iş dünyasının içinden geçtiği kapsamlı dönüşümü çok yakından takip ediyoruz. Araştırmamızın bu yılki küresel sonuçları, iş liderlerinin ekonominin büyümesine yönelik iyimserliklerini koruduğunu gösteriyor. Ancak liderler önceki yıllarda olduğu gibi, değer yaratma modellerinde köklü değişiklikler yapmaları gerektiğinin farkındalar ve daha da önemlisi, bu yönde adımlar atmak için istekliler. CEO’ların işgücü, sürdürülebilirlik, tedarik zincirleri de dahil olmak üzere birçok alanda stratejik kararlar almalarının gerekeceği bir dönemdeyiz. Araştırma, özellikle üretken yapay zekâ konusunda dikkat çekici sonuçlar içeriyor.”
Dönüşüm zorunluluğu
Son iki yılda olduğu gibi, her on CEO’dan dördü (%42) şirketlerinin mevcut gidişatını sürdürmesi halinde on yıldan daha uzun süre ayakta kalamayacağını düşünüyor. Şirketlerinin önemli değişiklikler yapmadan ayakta kalamayacağını düşünen %42’lik kesim, ekonomik olarak ayakta kalabilmelerini etkileyen en önemli faktörün yasal düzenlemelerdeki değişiklikler olduğunu söylüyor. Her sektörden CEO’ların %63’ü son beş yılda şirketlerinin değer yaratma, sunma ve yakalama şekillerinde değişiklik yapmak için en az bir önemli adım attıklarını söylüyor.
Şirketler iş modellerini kökten değiştirmeye de istekli; CEO’ların %38’i son beş yılda en az bir yeni sektörde rekabet etmeye başladıklarını, %34 ise bu yeni sektörlerden elde ettikleri gelirlerin, şirketlerinin bu dönemdeki toplam gelirlerinin %20’sinden fazlasını oluşturduğunu belirtiyor.
CEO’lar üretken yapay zekâ için iyimserler; ancak, daha iyi sonuçlar almak istiyorlar
Araştırmaya katılan CEO’lar üretken yapay zekâdan elle tutulur sonuçlar elde ettiğini söylüyor. CEO’ların %56, son 12 ayda çalışanlarının mesailerinde daha verimli olduklarını, %32 ise gelirlerinin arttığını belirtiyor. Türkiye’deki CEO’ların %64’ü geçtiğimiz on iki ayda üretken yapay zekânın çalışanların verimliliğini arttırdığını belirtiyor.
Yapay zekâya güven, bu teknolojinin yaygınlaşmasının önündeki en büyük engellerden biri olmaya devam ediyor. CEO’ların yalnızca üçte biri, yapay zekâ teknolojisini şirketlerinin kilit süreçlerine entegre edecek kadar güvenilir bulduklarını söylüyor.
Buna rağmen, üretken yapay zekânın kârlılığa etkilerine ilişkin iyimserlik geçtiğimiz yıla göre biraz arttı; CEO’ların %49’u önümüzdeki 12 ayda kârlılıklarında artış bekliyor. CEO’ların neredeyse yarısı (%47) önümüzdeki üç yılda üretken yapay zekâ dahil yapay zekâ teknolojilerini kendi teknoloji platformlarına; %41’i ana iş süreçlerine entegre etmeyi planlıyor. Üretken yapay zekânın çalışan sayısının arttırılmasına neden olduğunu söyleyen CEO’ların oranı (%17), azaltılmasına neden olduğunu söyleyen CEO’lardan (%13) daha fazla.
İklim değişikliğiyle ilgili yatırımlar meyvelerini vermeye başladı
Araştırmada dikkat çeken bir diğer konu ise iklim değişikliğinin şirketlere olan etkisi. CEO’lar bu konuyla ilgili aksiyon almaya devam ediyor. CEO’ların son beş yılda iklimle ilgili yaptıkları yatırımların finansal etkilerini değerlendirmeleri sorulduğunda, bu yatırımların gelirleri arttırma olasılığının (%33), azaltma olasılığından (%5) altı kat daha fazla olduğu görülüyor. CEO’ların neredeyse üçte ikisi, iklimle ilgili yatırımların maliyetleri azalttığını ya da maliyete önemli bir etkisi olmadığını söylüyor. Türkiye’deki CEO’ların %38’i son beş yılda yaptıkları iklim dostu odaklı aldıkları inisiyatiflerin hizmet veya ürün satışından elde edilen gelirde artış sağladığını belirtiyor.
Yine de iklimle ilgili yatırımları gerçekleştirmenin önündeki engeller ortadan kalkmış değil. Bu tür yatırımları yapmış olan CEO’ların %24’ü, yasal düzenlemelerdeki karmaşıklıkların şirketlerinin bu tür yatırımlara başlamalarının önündeki en büyük engel olduğunu söylüyor. %18’i yatırım getirisinin az olmasının, %6’sı ise yönetim kurulunun veya üst yönetimin bu konuda destek vermemesinin en büyük engel olduğunu düşünüyor.
PwC 28. Yıllık Küresel CEO Araştırması hakkında
PwC, 1 Ekim-8 Kasım 2024 tarihleri arasında 109 ülkeden 4.701 CEO ile görüştü. Küresel ve bölgesel rakamlar, ülkenin nominal GSYİH’sine göre ağırlıklandırılmıştır. Sektör ve ülke bazında rakamlar 4.701 CEO’dan oluşan örneklemin tamamından alınan ağırlıklandırılmamış verilere dayanmaktadır. Bulguların tümüne pwc.com/ceosurvey’den erişebilirsiniz.
Haftanın popüler haberleri
SPK 4 şirketin halka arzını onayladı
SPK, Vişne Madencilik Üretim AŞ, Seranit Granit Seramik AŞ, Enda Enerji Holding AŞ ile Birleşim Grup Enerji Yatırımları AŞ'nin halka arzını onayladı.
Deren Koçdemir, Anadolu Sigorta GMY olarak atandı
Deren Koçdemir, Anadolu Sigorta Genel Müdür Yardımcısı olarak atandı.
ASELSAN ile STM arasında deniz platformlarına yönelik sözleşme
ASELSAN ile STM arasında deniz platformlarına yönelik sözleşme imzalandı.
Galatasaray Sportif'in sermayesi 5 milyar 400 milyon liraya çıkarıldı
Galatasaray Sportif A.Ş.'nin sermayesi 1 milyar 80 milyon liradan 5 milyar 400 milyon liraya çıkarıldı.
Palandöken, “Çocuk işçiliğiyle mücadelemiz hız kesmiyor”
TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, Avrupa ve Türkiye İş Dünyasında Sürdürülebilirlik-İnsan Hakları Forumu Hazırlık Toplantısı’nda konuştu.
Reyhanlı TOBB Anadolu Lisesi açıldı
TOBB tarafından Hatay Reyhanlı’da yaptırılan Reyhanlı TOBB Anadolu Lisesi’nin açılışı yapıldı.
Silifke yoğurdu AB'den coğrafi işaret tescili aldı
Silifke Yoğurdu Avrupa Birliği nezdinde tescillenen 30. coğrafi işaretimiz oldu.
Beypiliç'ten linç kampanyasına yönelik açıklama
Beypiliç yaptığı açıklamada yangın mahalline araçlarını reklam amaçlı göndermediklerini belirtti.
Armis 2024 yılında satış nokta sayısını 600’e çıkardı
Acme Holding YKB Tolga Batallı, “2023 yılında 200’ün üzerine çıkardığımız satış noktası sayımızı, 2024 yılı sonunda 600’ün üzerine çıkarmayı başardık."
AB, yurtdışı teknoloji yatırımlarına yönelik daha sıkı denetim çağrısında bulundu
AB yürütme kolu olan Avrupa Komisyonu, blok üyelerini, "stratejik öneme sahip" ve "en yüksek riskli" sektörlerde AB dışı ülkelere yapılan yatırımları gözden geçirmeye çağırdı.
Tüketicilere "yetki belgesine sahip satıcıları tercih edin" önerisi
MASFED Başkanı Aydın Erkoç: Motorlu araç satıcılarından tüketicilere "yetki belgesine sahip satıcıları tercih edin" önerisi
Merkez Bankası politika faizini yüzde 45'e çekti
TCMB Para Politikası Kurulu (PPK), 2025 yılının ilk toplantısında politika faizi olan bir hafta vadeli repo ihale faiz oranını 250 baz puan düşürerek yüzde 45'e çekti.
MB, Sene sonunda enflasyonun yüzde 21'e gerilemesini hedefliyor
TCMB Başkanı Fatih Karahan, "Sene sonunda enflasyonun yüzde 21'e gerilemesini hedefliyoruz. Risk primindeki gerilemeyle yurt dışı faiz yükü yıllık 7 milyar dolar azaldı." dedi.
Makineler mekanik insanlar değildir
Bir makine AI aracılığıyla ne yaparsa yapsın, yargı kullanmaz - makineler mekanik insanlar değildir.
Frigopak ile Ziraat Katılım Bankasından Sell and Leaseback imzası
Frigopak, Ziraat Katılım Bankası ile Sell and Leaseback işlemi sözleşmesi imzaladığını duyurdu.
Nursel İlgen, Koç Holding'teki görevinden ayrılıyor
Koç Holding Yatırımcı İlişkileri Koordinatörü Nursel İlgen 31 Ocak 2025 tarihi itibariyle emeklilik nedeniyle görevinden ayrılacak.
BYD resmen Güney Kore pazarına giriyor
Atto 3'ün lansman etkinliği Incheon'da düzenlendi.
Sinan Özkök, otoplus Yönetici Ortağı oldu
Otomotiv sektöründe çalışmaları olan Sinan Özkök, otoplus Yönetici Ortağı oldu.
Cem Kerem Yosuntaş, 51 Digital GMY olarak atandı
51 Digital’de üst düzey yönetici görevlendirmesi gerçekleştirildi ve Cem Kerem Yosuntaş, 51 Brand Genel Müdür Yardımcısı (GMY) olarak atandı.
Havas İstanbul'da Cüneyt Devrim ve Ceren Çubukçu'ya yeni görevler
HAVAS Türkiye yeni yıla , yeni yapılanmasıyla girdi.
Çalışanına değer veren şirketler rekabette öne çıkıyor
Great Place To Work Türkiye’nin tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de gelenekselleşen “En İyi İşverenler Listesi” başvuruları açıldı.
Hükümetten enflasyonla mücadele kararlılığı
Şimşek: Enflasyonla mücadeleyi gıda, konut ve enerji gibi alanlarda atacağımız arz yönlü adımlarla da destekleyeceğiz
IAB İnteraktif Reklamcılık Derneği bayrağını Cüneyt Devrim devraldı
İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB) 8. Olağan Genel Kurul Toplantısını Gerçekleştirdi.
Halkbank'tan esnaf ve sanatkarlara faiz indirimli kredi desteği
Halkbank Türkiye ve KKTC esnaf ve sanatkarların finansman ihtiyaçlarının uygun koşullarda karşılanması amacıyla yüzde 50 faiz indirimli kredi desteği sağlayacak.
Gülermak, Borsa İstanbul Yıldız Pazar'da işlem görmeye başladı
Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt AŞ, Borsa İstanbul'da düzenlenen gong töreniyle Yıldız Pazar'da işlem görmeye başladı.
Öğrencilerin karne ve tatil sevinci
Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lisede okuyan yaklaşık 20 milyon öğrenci, birinci dönem karnelerini alarak yarıyıl tatiline girdi.
Daihatsu, Shiga fabrikasında sığır gübresinden biyogaz üretecek
Daihatsu Motor Co., değerli Omi Sığırı gübresini kullanarak metan gazı üretmek için buradaki belediye yetkilileriyle birlikte çalışıyor.
2028'de sağlık turizminden 20 milyar dolar beklentisi
USHAŞ Genel Müdürü Behlül Ünver, 2028'de Türkiye'nin sağlık turizminden gelir beklentisinin 20 milyar dolar olduğunu söyledi.
TÜFE'de yıl sonu artış beklentisi yüzde 27,05'e geriledi
TCMB Piyasa Katılımcıları Anketi'ne göre, Tüketici Fiyat Endeksi'nde (TÜFE) yıl sonu artış beklentisi yüzde 27,07'den yüzde 27,05'e geriledi.
Ertan San, Goodyear'dan emekli oldu
Goodyear Tüketici ve Ticari Lastiklerden sorumlu Satış Direktörü Ertan San emekli oldu.
YKB, Basisen ile toplu iş sözleşmesi görüşmelerine başladı
Yapı ve Kredi Bankası ile Basisen arasında toplu iş sözleşmesi görüşmelerine başladı.
E-Data, Kaspersky distribütörlüğünü sonlandırdı
EData, Kaspersky Disrtibütörlük sözleşmesinin sona erdirildiğini duyurdu.
TOBB İl Kadın Girişimciler Kurulu Sakarya'da buluştu
TOBB İl Kadın Girişimciler Kurulu Marmara Bölge Toplantısı yapıldı.
IIFF için geri sayım başladı! Fuar 21 Ocak'ta başlıyor
Uluslararası İstanbul Mobilya Fuarı, 250 bin metrekarelik sergileme alanıyla dünya mobilya sektörünü Türkiye'ye taşıyacak.
Ege bölgesinin ihracat şampiyonu Petkim oldu
Petkim Petrokimya Holding A.Ş., Pergamon Status Dış Ticaret A.Ş., Kılıç Deniz Ürünleri A.Ş., Ege İhracatçı Birlikleri tarafından ödüllendirildi.
Anadolu Isuzu Ukrayna caddelerinde
Anadolu Isuzu Ukrayna’da 85 adetlik ihaleye imza attı.
ZF, Türkiye'deki ticari araç operasyonlarını birleştiriyor
ZF, müşterilerine daha yakın olmak için Türkiye'deki ticari araç operasyonlarını birleştiriyor.
Tax Free KOBİ'leri destekliyor
Up Refund CEO’su Gökmen Çetiner, Tax Free uygulamalarının, yalnızca vergi iadesi sunmakla kalmayıp aynı zamanda KOBİ’lere güçlü müşteri odaklı avantajlar sağladığını ifade etti.
Deik Digitech Konseyinden Web3 - Blockhain çalıştayı
DEİK/Dijital Teknolojiler İş Konseyi Web3/Blockchain Komitesi tarafından düzenlenen Blockchain ve Web3 teknolojileri toplantısı İstanbul’da gerçekleştirildi.
BankPozitif'ten İsrail sermayesi iddialarına yalanlama
BankPozitif'ten "Bankamız, yüzde 100 Türk sermayeli ortaklık yapısına sahip" açıklaması.