Prof. Dr. İbrahim Kırcova “Akıllı Araçlar, Akıllı Gelecek”
Prof. Dr. İbrahim Kırcova “Akıllı Araçlar, Akıllı Gelecek”
Yapay zekâ, otomotiv sektöründe sadece teknolojik yenilikler getirmekle kalmıyor; büyük değişikliklere yol açıyor.
Haber Giriş Tarihi: 23.09.2024 16:10
Haber Güncellenme Tarihi: 23.09.2024 16:14
Kaynak:
Haber Merkezi
Yapay zekâ, otomotiv sektöründe sadece teknolojik yenilikler getirmekle kalmıyor; aynı zamanda ekonomik ve toplumsal alanlarda da büyük değişikliklere yol açıyor ve otomobil kavramını yeniden tanımlıyor. Bu bağlamda, yapay zekâyı sadece rutin işleri üstlenen ve işleri kolaylaştıran bir araç olarak görmek yerine, üretimden satış sonrasına kadar tüm süreçleri, kullanıcı deneyimini, altyapıyı, rakipleri ve kamuoyunu da içine alan kapsamlı bir inovasyon olarak değerlendirmeliyiz.
Yapay zekâ insan zekâsını taklit etmeye çalışan, ses ve görüntü tanıma, makine öğrenimi teknikleri ve anlamsal arama gibi çok çeşitli yetenekleri kapsayan teknolojiler anlamına gelir. İnsan zekâsı katılmış makinelerin temel işlevleri de problem çözme, karar verme, algılama ve insan iletişimini anlamak konularında insanlara yardımcı olmak olarak belirlenmiştir.
Teorik olarak yapay zekâ alanının babası sayılan Alan Turing, 2. Dünya Savaşında Almanların hâkimiyetinin arkasındaki en büyük destek olan Enigma şifreleme sisteminin mesajlarını deşifre etmek amacıyla Bombe isimli bir makine geliştirmişti. Bombe, müttefiklerin günler ya da haftalar süren deşifre işlemlerini birkaç saat içinde çözerek hızlı tepki vermelerine ve strateji oluşturmalarına imkân vererek savaşın seyrini değiştirmişti. Sonraki yıllarda ilk sohbet robotu olan Eliza 1960’larda Joseph Wiezenbaum tarafından MIT’deki yapaya zekâ laboratuvarlarında icat edildi. Elize kullanıcılara önceden belirlenmiş cevaplar veren psikoterapötik bir robottu.
Yapay zekâ günümüzde artık çeşitli yeni alt alanları kapsayan bir şemsiye terimdir. Yakın tarihli bir Gartner raporu, büyük olasılıkla günlük operasyonların bir parçası olacak yaklaşık 30 yapay zekâ alt alanı belirledi. Özellikle chatbotlar, sanal asistanlar, “bilgisayarla görme (computer vision)”, “konuşma tanıma (speech recognition)”, “makine öğrenimi” (machine learning”, “derin öğrenme (deep learning)”, “konuşma tanıma”, “doğal dil işleme” (NLP) “otonom sistemler’” ve “öneri sistemleri” gibi teknolojilerin hemen her sektörde katma değerli ürün ve hizmetler yaratması, ek olarak yüksek oranlarda yatırımın geri dönüşü (ROI) üretmesi beklenmektedir.
Yapay zekâ ile ilgili önemli fırsatların bulunduğu sektörlerden birisi de otomotiv sektörüdür. Yol güvenliği, sürücü ve yolcu güvenliği, konforlu sürüş sağlamak gibi amaçlara yönelik olarak otomobillere entegre edilen birçok uygulama zaten uzun zamandır sektörde kullanılıyor.
ÜRETİMDE YAPAY ZEKÂ
Otomotiv sektörünün geleneksel yapısı yapay zekâ uygulamaları için önemli fırsat alanlarının varlığına işaret ediyor. Örneğin imalatta yapay zekâ entegrasyonlu robotların kullanımından, tasarım süreçlerine, tedarik zinciri optimizasyonundan, satış sonrası hizmetlere kadar birçok aşamada artık yapay zeka kullanılıyor. Ek olarak otomotiv üretim hatlarında kusurları ve hatalı montaj işaretlerini tespit etmek amacıyla ve de aracın harici sensörlerinin araç üzerindeki kaplamaya zarar verebilecek toz miktarını ölçmesi gibi incelikli işlerde yapay zekâdan yararlanılıyor. Üretim tarafında bütün bunlara ek olarak ileri kalite kontrol sistemleri, azaltılmış atık yönetimi, önleyici bakım, arıza saptamada bilgisayar görüşü ve çarpışma testleri gibi alanlarda da yapay zekâ kullanımı başlamış durumdadır.
TÜKETİCİ DENEYİMİNDE YAPAY ZEKÂ
Dünyada yapay zekânın uygulamalarının gelişimi fosil yakıtlı araçlardan elektrikli araçlara dönüşümün başladığı zamana rast geldi. Bu dönüşümün başlıca uygulamaları aşağıdaki gibidir;
Otonom Sürüş
Sürücülere bağlı hatalar nedeniyle her yıl meydana gelen kazalardan ölenlerin sayısı ortalama 1,35 milyon civarındadır. Bu hem can kaybı hem de çok büyük miktarlarda ekonomik kayba neden oluyor. Her yıl trafik kazaları nedeniyle ortaya çıkan ekonomik kayıp ülkelerin gayri safi yurt içi hasılalarının yüzde 3’ü kadardır. Bu rakama tedavi maliyetleri, kaybedilen üretkenlik, kazalarda yaralanan veya ölen kişilerin aile üyelerinin işten veya okuldan ayrılmak zorunda kalması gibi faktörler de dahildir. Bunun karşılığı ise küresel olarak 1.2 trilyon dolar civarındadır.
Otonom sürüş, yapay zekanın araçlara entegre edilmesiyle sürücü hataları nedeniyle ortaya çıkan bu kayıpların önlenmesi bakımından otomotiv sektöründe devrim yaratıyor. Dünyada 2035 yılına kadar elektrikli araçların, toplam otomobil satışlarının yüzde 60’ını oluşturması bunun da yüzde 37’sinin otonom araçlar olması bekleniyor. Lionbridge raporuna göre, 2030’da satılan arabaların yüzde 60’a kadarının Seviye 3 (koşullu otonom sürüş), Seviye 4 (yüksek özerklik) veya Seviye 5 (tamamen otonom sürüş) işlevselliğine sahip olacağını tahmin ediyor. Bu araçlar, gerçek zamanlı veri analizleri ve sensörler aracılığıyla çevrelerini sürekli izleyerek optimum performans sağlıyor. Yapılan araştırmalar, otonom sürüş teknolojisinin insan hatasını yüzde 90 oranında azaltabileceğini gösteriyor. Örneğin, bir otonom araç trafikte hız, mesafe ve yol durumunu sürekli analiz ederek en güvenli ve en verimli sürüş rotalarını belirler. Ayrıca, bu araçlar, ani fren yapma, şerit değiştirme ve engelleri algılama gibi durumlarda anında tepki verebilir. Bu da kazaların büyük ölçüde önlenmesini sağlar. Aynı zamanda, araç içi yapay zekâ sistemleri diğer araçlarla iletişim kurarak çarpışmaları önler ve trafik akışını optimize eder. Bu gelişmeler hem bireysel hem de ticari kullanımlarda güvenlik ve verimliliği artırarak otomotiv sektöründe köklü değişiklikler getiriyor.
Aynı zamanda ticari taşımacılık ve lojistik sektöründe otonom kamyonlar ve dağıtım araçları, kesintisiz ve verimli çalışma yetenekleri sayesinde, yakıt tüketimini ve seyahat sürelerini azaltabilir, böylece lojistik maliyetlerini düşürebilir ve teslimat sürelerini kısaltabilir. Kamyon ve dronların birlikte kullanımı, teslimat sürelerini önemli ölçüde kısaltabilir. Bu kombinasyon, geleneksel sadece kamyon kullanılan teslimat yöntemlerine göre maliyetleri yüzde 34’e kadar azaltabilir. Yine, örneğin, Güney Kore’deki bir çalışma, otonom kamyonların aylık toplam maliyetini yüzde 41,73 ile yüzde 56,25 arasında düşürebileceğini ortaya koymuştur.
Verimlilik ve sürdürülebilirlik
Yapay zekâ ayrıca sürücünün sürüş tarzına uyum sağlayarak optimum araç performansı sağlar. Dinamik olarak ayarlanan parametreler sayesinde, yapay zekâ yazılımı yakıt tüketimini ve CO2 emisyonlarını azaltarak daha çevre dostu bir sürüş sunma fırsatı verir. BCG’nin raporuna göre (2023), yapay zekânın genel emisyonları yüzde 5 ila yüzde 10 oranında azaltma potansiyeli bulunuyor. Bu, küresel ölçekte 2.6 ila 5.3 gigaton CO2 eşdeğeri emisyon azaltımı anlamına gelir. Yapay zekâ teknolojisi, üretim süreçlerini ve tedarik zincirlerini optimize ederek enerji verimliliğini artırır ve atıkları azaltır, bu da hem maliyet tasarrufu sağlar hem de çevresel etkileri minimize eder. Örneğin, otomotiv endüstrisinde yapay zekâ uygulamalarının, 2030 yılına kadar 1.3 trilyon ila 2.6 trilyon dolar değerinde ek gelir ve maliyet tasarrufu yaratabileceği öngörülüyor.
Sanal Test Sürüşleri
Yapay zekâ destekli sanal test sürüşleri, araç deneyimini dönüştürerek daha fazla esneklik ve konfor sağlayarak satın alma sırasında yaşanacak riski düşürüyor. Artık otomobil satın almak isteyenler randevu almak, test sürüşü için otomobile ulaşmak ve fiziki olarak test yapmak zorunda değiller. Sanal test platformları, otomotiv şirketlerine gerçek yol testlerine kıyasla daha düşük maliyetlerle yüzde 30 daha düşük maliyet geniş kapsamlı testler yapma imkânı sunar.
ARACILIK TARAFINDAKİ YAPAY ZEKÂ UYGULAMALARI
Otomotiv sektörü üreticiden tüketiciye geleneksel bir değer zinciri içinde çalışır. Fabrikalarda üretilen otomobiller bayiler aracılığıyla tüketicilerle buluşur. Son yıllarda dijital kanalların kullanımı yaygınlaşmaya başlasa da çok geleneksel kanal yapısı çok büyük değişimler göstermedi. Yapay zekâ bu kanal yapısı içinde birçok süreci daha verimli ve etkin hale getirdi.
Müşteri İlişkileri Uygulamaları
Yapay zekâ destekli chatbotlar ve sanal asistanlar, otomotiv sektöründe ticari etkileşimlerin dinamiklerini değiştiriyor. Accenture, yapay zekânın kolaylaştırdığı kişiselleştirilmiş etkileşimlerin müşteri memnuniyetini ve sadakatini yüzde 33’e kadar artırabileceğini bildiriyor. Otomotiv sektöründe sohbet robotları ve sanal asistanlar, kişiselleştirilmiş hizmet hatırlatmaları, araç bakımıyla ilgili güncellemeler ve yeni ürünler ve promosyonlar hakkında zamanında bilgi sağlayarak uzun vadeli müşteri ilişkileri kurmaya yardımcı oluyor. Müşteri hizmetleri temsilcilerinin üzerindeki yükü azaltarak daha karmaşık ve yaratıcı görevlere odaklanmalarına yardımcı oluyor. McKinsey’in araştırmasına göre, bu sistemler rutin işleri üstlenerek iş gücü verimliliğini yüzde 25’e kadar artırabilir.
Şeffaf ve Adil Fiyatlandırma
İleri düzey fiyatlandırma stratejileri ve gerçek zamanlı piyasa analizleri, teklifler rekabetçi ve adil olmasını sağlar, böylece tüketici ve satıcıların çıkarlarını dengeler. Yapay zekâ destekli fiyatlandırma stratejileri, otomotiv şirketlerinin gelirlerini arttırmada yardımcı olabileceğini gösteriyor. Araç fiyatlandırmasında dinamik fiyatlandırma stratejileri, bayilerin ve otomobil üreticilerinin envanter seviyelerini, rekabetçi fiyatlandırma bilgilerini ve müşteri talebini gerçek zamanlı olarak izlemelerini sağlar. Örneğin, dinamik fiyatlandırma algoritmaları kullanan bayiler, satışlarını yüzde 15 oranında artırabilir ve kâr marjlarını yüzde 10 oranında iyileştirebilir.
SON SÖZ
Yapay zekânın otomotiv sektörüne etkileri, sadece teknoloji ile sınırlı kalmayıp, ekonomik ve toplumsal boyutlarda da köklü değişikliklere yol açarken otomobil kavram olarak yeniden inşa ediliyor. Bu süreçte yapay zekâyı sadece rutin işleri devrettiğimiz ve işleri kolaylaştıran bir uygulama alanı görmek yerine üretimden satış sonrasına tüm süreçleri, kullanıcıyı, altyapıyı, rakipleri, kamuyu da içine alan bir anlayışla yeniden yazan bir inovasyon olarak değerlendirmek gerekir. Otomotiv firmalarının yapay zeka teknolojilerini hızla geliştirmesi ve sektöre entegre etmesi için Ar-Ge faaliyetlerine daha fazla yatırım yapmaları gereklidir. Sektördeki paydaşlar, ortak standartları belirlemek ve yasal düzenlemeler oluşturmak için iş birliği yapmalıdır. Yapay zekâ teknolojilerinin etkin kullanımı için sektördeki çalışanların ve tüketicilerin bu teknolojiler hakkında eğitilmesi ve farkındalıklarının artırılması önemlidir.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Prof. Dr. İbrahim Kırcova “Akıllı Araçlar, Akıllı Gelecek”
Yapay zekâ, otomotiv sektöründe sadece teknolojik yenilikler getirmekle kalmıyor; büyük değişikliklere yol açıyor.
Yapay zekâ, otomotiv sektöründe sadece teknolojik yenilikler getirmekle kalmıyor; aynı zamanda ekonomik ve toplumsal alanlarda da büyük değişikliklere yol açıyor ve otomobil kavramını yeniden tanımlıyor. Bu bağlamda, yapay zekâyı sadece rutin işleri üstlenen ve işleri kolaylaştıran bir araç olarak görmek yerine, üretimden satış sonrasına kadar tüm süreçleri, kullanıcı deneyimini, altyapıyı, rakipleri ve kamuoyunu da içine alan kapsamlı bir inovasyon olarak değerlendirmeliyiz.
Yapay zekâ insan zekâsını taklit etmeye çalışan, ses ve görüntü tanıma, makine öğrenimi teknikleri ve anlamsal arama gibi çok çeşitli yetenekleri kapsayan teknolojiler anlamına gelir. İnsan zekâsı katılmış makinelerin temel işlevleri de problem çözme, karar verme, algılama ve insan iletişimini anlamak konularında insanlara yardımcı olmak olarak belirlenmiştir.
Teorik olarak yapay zekâ alanının babası sayılan Alan Turing, 2. Dünya Savaşında Almanların hâkimiyetinin arkasındaki en büyük destek olan Enigma şifreleme sisteminin mesajlarını deşifre etmek amacıyla Bombe isimli bir makine geliştirmişti. Bombe, müttefiklerin günler ya da haftalar süren deşifre işlemlerini birkaç saat içinde çözerek hızlı tepki vermelerine ve strateji oluşturmalarına imkân vererek savaşın seyrini değiştirmişti. Sonraki yıllarda ilk sohbet robotu olan Eliza 1960’larda Joseph Wiezenbaum tarafından MIT’deki yapaya zekâ laboratuvarlarında icat edildi. Elize kullanıcılara önceden belirlenmiş cevaplar veren psikoterapötik bir robottu.
Yapay zekâ günümüzde artık çeşitli yeni alt alanları kapsayan bir şemsiye terimdir. Yakın tarihli bir Gartner raporu, büyük olasılıkla günlük operasyonların bir parçası olacak yaklaşık 30 yapay zekâ alt alanı belirledi. Özellikle chatbotlar, sanal asistanlar, “bilgisayarla görme (computer vision)”, “konuşma tanıma (speech recognition)”, “makine öğrenimi” (machine learning”, “derin öğrenme (deep learning)”, “konuşma tanıma”, “doğal dil işleme” (NLP) “otonom sistemler’” ve “öneri sistemleri” gibi teknolojilerin hemen her sektörde katma değerli ürün ve hizmetler yaratması, ek olarak yüksek oranlarda yatırımın geri dönüşü (ROI) üretmesi beklenmektedir.
Yapay zekâ ile ilgili önemli fırsatların bulunduğu sektörlerden birisi de otomotiv sektörüdür. Yol güvenliği, sürücü ve yolcu güvenliği, konforlu sürüş sağlamak gibi amaçlara yönelik olarak otomobillere entegre edilen birçok uygulama zaten uzun zamandır sektörde kullanılıyor.
ÜRETİMDE YAPAY ZEKÂ
Otomotiv sektörünün geleneksel yapısı yapay zekâ uygulamaları için önemli fırsat alanlarının varlığına işaret ediyor. Örneğin imalatta yapay zekâ entegrasyonlu robotların kullanımından, tasarım süreçlerine, tedarik zinciri optimizasyonundan, satış sonrası hizmetlere kadar birçok aşamada artık yapay zeka kullanılıyor. Ek olarak otomotiv üretim hatlarında kusurları ve hatalı montaj işaretlerini tespit etmek amacıyla ve de aracın harici sensörlerinin araç üzerindeki kaplamaya zarar verebilecek toz miktarını ölçmesi gibi incelikli işlerde yapay zekâdan yararlanılıyor. Üretim tarafında bütün bunlara ek olarak ileri kalite kontrol sistemleri, azaltılmış atık yönetimi, önleyici bakım, arıza saptamada bilgisayar görüşü ve çarpışma testleri gibi alanlarda da yapay zekâ kullanımı başlamış durumdadır.
TÜKETİCİ DENEYİMİNDE YAPAY ZEKÂ
Dünyada yapay zekânın uygulamalarının gelişimi fosil yakıtlı araçlardan elektrikli araçlara dönüşümün başladığı zamana rast geldi. Bu dönüşümün başlıca uygulamaları aşağıdaki gibidir;
Otonom Sürüş
Sürücülere bağlı hatalar nedeniyle her yıl meydana gelen kazalardan ölenlerin sayısı ortalama 1,35 milyon civarındadır. Bu hem can kaybı hem de çok büyük miktarlarda ekonomik kayba neden oluyor. Her yıl trafik kazaları nedeniyle ortaya çıkan ekonomik kayıp ülkelerin gayri safi yurt içi hasılalarının yüzde 3’ü kadardır. Bu rakama tedavi maliyetleri, kaybedilen üretkenlik, kazalarda yaralanan veya ölen kişilerin aile üyelerinin işten veya okuldan ayrılmak zorunda kalması gibi faktörler de dahildir. Bunun karşılığı ise küresel olarak 1.2 trilyon dolar civarındadır.
Otonom sürüş, yapay zekanın araçlara entegre edilmesiyle sürücü hataları nedeniyle ortaya çıkan bu kayıpların önlenmesi bakımından otomotiv sektöründe devrim yaratıyor. Dünyada 2035 yılına kadar elektrikli araçların, toplam otomobil satışlarının yüzde 60’ını oluşturması bunun da yüzde 37’sinin otonom araçlar olması bekleniyor. Lionbridge raporuna göre, 2030’da satılan arabaların yüzde 60’a kadarının Seviye 3 (koşullu otonom sürüş), Seviye 4 (yüksek özerklik) veya Seviye 5 (tamamen otonom sürüş) işlevselliğine sahip olacağını tahmin ediyor. Bu araçlar, gerçek zamanlı veri analizleri ve sensörler aracılığıyla çevrelerini sürekli izleyerek optimum performans sağlıyor. Yapılan araştırmalar, otonom sürüş teknolojisinin insan hatasını yüzde 90 oranında azaltabileceğini gösteriyor. Örneğin, bir otonom araç trafikte hız, mesafe ve yol durumunu sürekli analiz ederek en güvenli ve en verimli sürüş rotalarını belirler. Ayrıca, bu araçlar, ani fren yapma, şerit değiştirme ve engelleri algılama gibi durumlarda anında tepki verebilir. Bu da kazaların büyük ölçüde önlenmesini sağlar. Aynı zamanda, araç içi yapay zekâ sistemleri diğer araçlarla iletişim kurarak çarpışmaları önler ve trafik akışını optimize eder. Bu gelişmeler hem bireysel hem de ticari kullanımlarda güvenlik ve verimliliği artırarak otomotiv sektöründe köklü değişiklikler getiriyor.
Aynı zamanda ticari taşımacılık ve lojistik sektöründe otonom kamyonlar ve dağıtım araçları, kesintisiz ve verimli çalışma yetenekleri sayesinde, yakıt tüketimini ve seyahat sürelerini azaltabilir, böylece lojistik maliyetlerini düşürebilir ve teslimat sürelerini kısaltabilir. Kamyon ve dronların birlikte kullanımı, teslimat sürelerini önemli ölçüde kısaltabilir. Bu kombinasyon, geleneksel sadece kamyon kullanılan teslimat yöntemlerine göre maliyetleri yüzde 34’e kadar azaltabilir. Yine, örneğin, Güney Kore’deki bir çalışma, otonom kamyonların aylık toplam maliyetini yüzde 41,73 ile yüzde 56,25 arasında düşürebileceğini ortaya koymuştur.
Verimlilik ve sürdürülebilirlik
Yapay zekâ ayrıca sürücünün sürüş tarzına uyum sağlayarak optimum araç performansı sağlar. Dinamik olarak ayarlanan parametreler sayesinde, yapay zekâ yazılımı yakıt tüketimini ve CO2 emisyonlarını azaltarak daha çevre dostu bir sürüş sunma fırsatı verir. BCG’nin raporuna göre (2023), yapay zekânın genel emisyonları yüzde 5 ila yüzde 10 oranında azaltma potansiyeli bulunuyor. Bu, küresel ölçekte 2.6 ila 5.3 gigaton CO2 eşdeğeri emisyon azaltımı anlamına gelir. Yapay zekâ teknolojisi, üretim süreçlerini ve tedarik zincirlerini optimize ederek enerji verimliliğini artırır ve atıkları azaltır, bu da hem maliyet tasarrufu sağlar hem de çevresel etkileri minimize eder. Örneğin, otomotiv endüstrisinde yapay zekâ uygulamalarının, 2030 yılına kadar 1.3 trilyon ila 2.6 trilyon dolar değerinde ek gelir ve maliyet tasarrufu yaratabileceği öngörülüyor.
Sanal Test Sürüşleri
Yapay zekâ destekli sanal test sürüşleri, araç deneyimini dönüştürerek daha fazla esneklik ve konfor sağlayarak satın alma sırasında yaşanacak riski düşürüyor. Artık otomobil satın almak isteyenler randevu almak, test sürüşü için otomobile ulaşmak ve fiziki olarak test yapmak zorunda değiller. Sanal test platformları, otomotiv şirketlerine gerçek yol testlerine kıyasla daha düşük maliyetlerle yüzde 30 daha düşük maliyet geniş kapsamlı testler yapma imkânı sunar.
ARACILIK TARAFINDAKİ YAPAY ZEKÂ UYGULAMALARI
Otomotiv sektörü üreticiden tüketiciye geleneksel bir değer zinciri içinde çalışır. Fabrikalarda üretilen otomobiller bayiler aracılığıyla tüketicilerle buluşur. Son yıllarda dijital kanalların kullanımı yaygınlaşmaya başlasa da çok geleneksel kanal yapısı çok büyük değişimler göstermedi. Yapay zekâ bu kanal yapısı içinde birçok süreci daha verimli ve etkin hale getirdi.
Müşteri İlişkileri Uygulamaları
Yapay zekâ destekli chatbotlar ve sanal asistanlar, otomotiv sektöründe ticari etkileşimlerin dinamiklerini değiştiriyor. Accenture, yapay zekânın kolaylaştırdığı kişiselleştirilmiş etkileşimlerin müşteri memnuniyetini ve sadakatini yüzde 33’e kadar artırabileceğini bildiriyor. Otomotiv sektöründe sohbet robotları ve sanal asistanlar, kişiselleştirilmiş hizmet hatırlatmaları, araç bakımıyla ilgili güncellemeler ve yeni ürünler ve promosyonlar hakkında zamanında bilgi sağlayarak uzun vadeli müşteri ilişkileri kurmaya yardımcı oluyor. Müşteri hizmetleri temsilcilerinin üzerindeki yükü azaltarak daha karmaşık ve yaratıcı görevlere odaklanmalarına yardımcı oluyor. McKinsey’in araştırmasına göre, bu sistemler rutin işleri üstlenerek iş gücü verimliliğini yüzde 25’e kadar artırabilir.
Şeffaf ve Adil Fiyatlandırma
İleri düzey fiyatlandırma stratejileri ve gerçek zamanlı piyasa analizleri, teklifler rekabetçi ve adil olmasını sağlar, böylece tüketici ve satıcıların çıkarlarını dengeler. Yapay zekâ destekli fiyatlandırma stratejileri, otomotiv şirketlerinin gelirlerini arttırmada yardımcı olabileceğini gösteriyor. Araç fiyatlandırmasında dinamik fiyatlandırma stratejileri, bayilerin ve otomobil üreticilerinin envanter seviyelerini, rekabetçi fiyatlandırma bilgilerini ve müşteri talebini gerçek zamanlı olarak izlemelerini sağlar. Örneğin, dinamik fiyatlandırma algoritmaları kullanan bayiler, satışlarını yüzde 15 oranında artırabilir ve kâr marjlarını yüzde 10 oranında iyileştirebilir.
SON SÖZ
Yapay zekânın otomotiv sektörüne etkileri, sadece teknoloji ile sınırlı kalmayıp, ekonomik ve toplumsal boyutlarda da köklü değişikliklere yol açarken otomobil kavram olarak yeniden inşa ediliyor. Bu süreçte yapay zekâyı sadece rutin işleri devrettiğimiz ve işleri kolaylaştıran bir uygulama alanı görmek yerine üretimden satış sonrasına tüm süreçleri, kullanıcıyı, altyapıyı, rakipleri, kamuyu da içine alan bir anlayışla yeniden yazan bir inovasyon olarak değerlendirmek gerekir. Otomotiv firmalarının yapay zeka teknolojilerini hızla geliştirmesi ve sektöre entegre etmesi için Ar-Ge faaliyetlerine daha fazla yatırım yapmaları gereklidir. Sektördeki paydaşlar, ortak standartları belirlemek ve yasal düzenlemeler oluşturmak için iş birliği yapmalıdır. Yapay zekâ teknolojilerinin etkin kullanımı için sektördeki çalışanların ve tüketicilerin bu teknolojiler hakkında eğitilmesi ve farkındalıklarının artırılması önemlidir.
Kaynak: ODMD
Haftanın popüler haberleri
Viatris Türkiye “Hayata Varım” hasta farkındalık projesini başlattı
Viatris Türkiye, depresyon ve anksiyeteyi ele alan dönüştürücü bir ruh sağlığı girişimi olan “Hayata Varım!” hasta farkındalık projesini başlattı.
Yurt dışından getirilecek elektronik eşyaların bandrol bedellerinde değişik yapılmadı
Yurt dışından getirilecek televizyon, radyo, cep telefonu gibi cihazlar için 2025 yılında tahsil edilecek bandrol bedellerinde değişikliğe gidilmedi.
Türkiye Bankalar Birliği, döviz banknotlarının kabulünü duyurdu
TBB, döviz banknot sayma ve döviz kontrol makinelerinin güncellemelerinin büyük ölçüde tamamlandığını, bankaların döviz banknotlarının kabulünü yaptığını bildirdi.
Babamız Mustafa Kavurmacı'yı vefat yıldönümünde anıyoruz
Ailemizin değerli büyüğü babamız Mustafa Kavurmacı'yı anıyoruz.
İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü sözleşmeli personel alacak
İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Kariyer Kapısı web sayfasında 657 / 4-b Sözleşmeli Personel Alım İlanı yayınladı.
Plastik poşet fiyatı yeni yılda 50 kuruş
Plastik poşet fiyatı 1 Ocak 2025'ten itibaren 50 kuruş olarak belirlendi.
Türksat 6A yörüngesine ulaştı
İlk yerli ve milli haberleşme uydumuz Türksat 6A, 42° Doğu yörüngesine başarıyla ulaştı.
Prof. Dr. Tarhan: Stresten korkmayın, stresi yönetememekten korkun
Prof. Dr. Nevzat Tarhan: “Modernizmin bedelini, psikiyatrik vakaların artışıyla ödeyeceğiz.”
Isuzu, BAE ile 70 adet otobüs satış sözleşmesi imzaladı
Anadolu Isuzu markalı 70 adetlik 18 m toplu ulaşım otobüs alımı için 37.8 Milyon dolar bedelli sözleşme imzalandı.
Ali Eren Çopur, Tofaş Bilgi ve İletişim Teknolojileri Direktörlüğü'ne atandı
Tofaş Bilgi ve İletişim Teknolojileri Direktörlüğü'ne Ali Eren Çopur atandı.
Gelecek Varlık şirketi Denizbank'ın alacaklarını satın aldı
Gelecek Varlık şirketi, Denizbank'ın ihalesini kazanarak şirketin gecikmiş alacaklarını satın aldı.
Renault'tan Driving Academy
Renault, elektrikli ve hibrit otomobillerin yeni nesiller tarafından en ince ayrıntılarına kadar öğrenilebilmesi için Renault Driving Academy’yi kuruyor.
OpenAI, insansı bir robot geliştirmeyi düşünüyor
The Information’ın haberine göre yapay zeka devi, bu alanda girişimde bulunmayı değerlendiriyor.
Netizen Global 2024’ün en iyilerini duyurdu
Netizen Global, “2024’ün En İyileri”ni belirledi.
Kimya, en çok ihracat yaptığımız 3 sektörden biri oldu
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Kimya sektörü başarıyla üretim, istihdam, ihracat ve döviz kazandırmakta, ekonomimize çok büyük katkı sağlamaktadır dedi.
Çin, Tibet'te dünyanın en büyük hidroelektrik barajını inşa edecek
Çin, Tibet'te dünyanın en büyük hidroelektrik barajını inşa edecek.
Asgari ücret kararı Resmi Gazete'de yayımlandı
Asgari Ücret Tespit Komisyonu Kararına ilişkin tebliğ Resmi Gazete'de yayımlandı.
Erdal Bahçıvan: Güçlü dış kaynak girişi sağlanabilir
İSO Başkanı Erdal Bahçıvan: Mevcut ekonomik programın başarısında temel koşullardan biri olan dış kaynak girişlerinde canlanma henüz yeterli değil.
Adjust'tan Başak Zerman'ın 2025'e dair dijital ve AI öngörüleri
Adjust Orta Doğu, Türkiye ve Afrika (META) Satış Direktörü Başak Zerman, Mobil Uygulama Dünyası 2025 yılı öngörülerini paylaştı.
Sitrett, fonlama turuna çıktı
Temizlik ve hijyen teknolojileri alanında yenilikçi çözümler sunan Sitrett MX, 26 Aralık 2024 tarihinde başlayan Köprü Yatırım Turu’nu duyurdu.
Kagider, yeşil bir gelecek için Gebze’de yeni bir orman kurdu
Kagider, yeşil bir gelecek için 2000 fidanla gebze’de yeni bir orman kurdu.
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu “Şimdi sıra bankalarda”
TOBB Başkanı M. Rifat Hisarcıklıoğlu, Merkez Bankası’nın politika faizini indirmesine ilişkin olarak açıklama yaptı.
Palandöken'den “Sahte Milli Piyango biletlerine dikkat” uyarısı
TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, Milli Piyango Yılbaşı bileti alırken Milli Piyango İdaresi bayilik ruhsatının önemine dikkat çekti.
İkinci el araç galerileri asgari 60 günlük trafik sigortası yaptırabilecek
SEDDK, ikinci el araç satışı yapan işletmelerin asgari 60 günlük trafik sigortası yaptırabileceğini bildirdi.
KOSGEB, ilk 11 ayda 153 bin KOBİ ziyareti gerçekleştirdi
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, yalınlaşan destekleri ile bu yılın ilk 11 ayında 153 bin KOBİ ziyareti gerçekleştiren KOSGEB’e teşekkür etti.
TCMB politika faizini yüzde 47,50'e çekti
PPK, yaklaşık iki yıl aradan sonra politika faizi olan bir hafta vadeli repo ihale faiz oranını indirerek 250 baz puan düşürdü ve yüzde 47,50'ye çekti.
Sant Manukyan, İş Yatırım'a GMY olarak atandı
İş Yatırım şirketi Genel Müdür Yardımcılığına Sant Manukyan'ın atandığını duyurdu.
Şişecam'ın toplu iş sözleşmesi görüşmeleri başladı
Şişecam, Petrol İş Sendikası ile 21. Dönem Toplu İş Sözleşmesi görüşmelerine başladığını duyurdu.
Karel ve Vodafone işbirliğine imza attı
Karel, Vodafone'nin düzenlediği bir ihaleyi kazandığını duyurdu.
Ünlü armatör Rıza Kalkavan sahte alkolden mi öldü?
Denizcilik şirketlerinden Kalkavan ailesinin üyesi Rıza Kalkavan vefat etti. Gazeteci Asena Özkan, Rıza Kalkavan'ın sahte alkolden öldüğünü iddia etti.
Türk gıda ürünleri Amerikalı şeflerin menülerinde yerini aldı
Gıda ihracatçıları Amerika'ya gıda ürünlerinin ihracatını artırmak amacıyla bir dizi etkinlik gerçekleştirdi.
Gültepe: 1993'te Türkiye'nin ihracatı sadece 15,3 milyar dolardı
Mustafa Gültepe konuşmasında, TİM'in kurulduğu 1993'te Türkiye'nin ihracatının sadece 15,3 milyar dolar olduğunu hatırlattı.
Fransa’nın en büyük nükleer reaktörü elektrik üretmeye başladı
Fransa, topraklarındaki en büyük nükleer enerji reaktöründe güç üretmeye başlayarak ulusal elektrik şebekesine elektrik iletimini gerçekleştirdi.
İş dünyası yeni asgari ücreti değerlendirdi
İş dünyası temsilcileri yaptıkları açıklamalarla dün Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Işıkhan tarafından kamuoyuyla paylaşılan yeni asgari ücreti değerlendirdi.
BTM'nin Kuluçka programlarına başvurular başladı
BTM’nin sunduğu Ön Kuluçka, Kuluçka ve Post Kuluçka programlarına başvurular başladı.
Hisarcıklıoğlu: TIR karnelerinin dijitalleştirilmesi önemli
“Ülkemizin transit taşımacılıkta sürdürülebilir büyümesini sağlamak ve bölgesel ticaretin merkezinde yer almak için çalışmalarımıza kararlılıkla devam etmeliyiz”
Tolga Eşiz: Öne çıkan trendler dijital, yapay zeka ve siber güvenliği
Paperwork Satış Direktörü Tolga Eşiz, 2024 yılında Türkiye bilişim sektörünün durumunu ve geleceğe yönelik stratejik hedefleri değerlendirdi.
27 iş insanının kaleme aldığı Sözler ve Stratejiler kitabı dijitalde
Kadın Dostu Markalar Platformu’nun 10. Dijital Kitabı ‘sözler Ve Stratejiler’ yayında!
BİST 100’de Yönetim Kurullarının yüzde 16,4’ü kadın üyeden oluşuyor
TKYD Üye Buluşması, Türkiye Sınai Kalkınma Bankası ev sahipliğinde, TSKB Cennet Bahçesi’nde tüm kurumsal ve bireysel üyelerin katılımıyla gerçekleşti.
IQ Akademi, mimar adaylarına mesleki deneyim sunuyor
IQ Alüminyum, 2024 yılındaki son eğitim programında Uludağ Üniversitesi Mimarlık Fakültesi öğrencilerini ağırladı.