Akdeniz Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (AHKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Gürkan Tekin, ağustos ayında geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 28 artış sağlayarak 39,2 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiklerini açıkladı. Bölge ihracatının yüzde 80'inin bayan dış giyim, bay dış giyim ve diğer hazır eşyada kümelendiğini kaydeden AHKİB Başkanı Gürkan Tekin, en yüksek değerlere Hollanda, İspanya ve Ukrayna pazarlarında ulaşırken ihracat hacminde en güçlü artışları Birleşik Arap Emirlikleri-Dubai, Arnavutluk ve Romanya pazarlarında yakaladıklarını belirtti.
“Girdi maliyetleri ile döviz kurunun paralel hareket etmemesi çok sancılı bir süreç yaşatıyor” Türk hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün ağustos ayında 1,67 milyar dolar ihracat değerine ulaştığını, geçen yılın aynı dönemine göre ihracat performansının yatay seyrettiğini ifade eden Başkan Gürkan Tekin, girdi maliyetleri ile döviz kurunun paralel hareket etmemesi nedeniyle sektörün çok sancılı bir süreçten geçtiğini vurguladı.
Başkan Gürkan Tekin, “Türk hazır giyim ve konfeksiyon sektörümüz son aylarda rekabetçilik konusunda büyük sıkıntılar yaşıyor. Fiyat tutturmakta büyük zorluklar yaşıyoruz. Global müşterilerimizin birçoğunu kaybetme noktasındayız. Türkiye geneli sektör ihracatımıza baktığımızda 8 aylık süreçte 12,03 milyar dolar değere ulaştık. Geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 9 oranında eksideyiz. Uygun maliyetli finansmana erişimde her geçen ay daha ciddi sıkıntılarla karşı karşıya kalan sektörümüzde mevcut tablo değişmezse kan kaybı devam edecek. Halihazırda Uzak Doğulu rakiplerimize karşı yüzde 40 oranında pahalı bir ülkeyiz.” dedi.
Başkan Gürkan Tekin, sektörün Avrupa Birliği ülkeleri başta olmak üzere uluslararası pazarlardaki kazanımlarını koruyabilmesi ve rekabetçiliğini güçlendirebilmesi için çok acil Eximbank ve Kredi Garanti Fonu (KGF) destekli uygun faizli, uzun vadeli kredilere ihtiyaç duyduğunu dile getirdi.
“Kritik süreçte katma değerli ve marka değeri yüksek üretimin teşvik edilmesi son derece önemli” Türk hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün hızlı üretim, yüksek kalite, sürdürülebilirlik ve tasarım gücü ile dünya piyasasında rakiplerine karşı pozitif ayrıştığını vurgulayan Başkan Gürkan Tekin, bu kritik süreçte katma değerli ve marka değeri yüksek üretimin teşvik edilmesinin son derece önemli olduğunun altını çizdi. Başkan Gürkan Tekin, “Teknoloji odaklı, çevreye duyarlı ve marka değeri yüksek ihracat hedefimizde tasarım ekosisteminin gelişmesi için firmalarımıza AR-GE ve ÜR-GE yatırımlarında teşvikler sağlanmasını bekliyoruz. Hükümetimizden inovasyon, marka ve tasarım alanlarında yeni destek mekanizmaları geliştirmesini, Eximbank kredilerinin daha fazla kullandırılmasını, Kredi Garanti Fonu (KGF) destekli teminatsız kredilerin verilmesini bekliyoruz.” diye konuştu.
“AHKİB'in ağustos ayında en fazla ihracat yaptığı ülkeler Hollanda, İspanya ve Ukrayna” AHKİB'in ağustos ayı ihracat performansını ürün grupları ve ülkelere göre değerlendiren Başkan Gürkan Tekin şunları söyledi: “Yılın 8'inci ayında 5 bin 903 ton ürünü uluslararası pazarlarda değerlendirdik. Ağustos ayı ihracatımızın yüzde 80'i bayan dış giyim, bay dış giyim ve diğer hazır eşyada kümelendi. Bayan dış giyimde 17,1 milyon dolar, bay dış giyimde 9,8 milyon dolar, diğer hazır eşyada 3,3 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Söz konusu dönemde suni - sentetik (SS) spor ve yüzme kıyafetleri, yünlü yatak kıyafetleri, yünlü (ev tekstili) ve suni- sentetik (SS) yatak kıyafetleri ihracatında çok ciddi artışlar sağladık. Ağustos ayı bölge ihracatımızı ülkelere göre incelediğimizde Hollanda, İspanya ve Ukrayna en fazla dış satım yaptığımız pazarlar oldu. Hollanda'ya 13,3 milyon dolar, İspanya'ya 3,6 milyon dolar ve Ukrayna'ya 2,9 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. İhracat hacminde en güçlü artışları yakaladığımız ülkeler listesinde yüzde 89 bin 66 artış ve 610,6 bin dolar değer ile Birleşik Arap Emirlikleri-Dubai, yüzde 51 bin 96 artış ve 513,6 bin dolar değer ile Arnavutluk, yüzde 1.166 artış ve 712,8 bin dolar değer ile Romanya ilk üç sırayı oluşturdu.”