Tüketiciyi yanıltıcı reklamlar Reklam Kurulunun radarında
Tüketiciyi yanıltıcı reklamlar Reklam Kurulunun radarında
Reklam Kurulu, mevzuata aykırılık tespit ettiği reklamlar için 30,2 milyon lira idari para cezası uygulanmasını kararlaştırdı.
Haber Giriş Tarihi: 21.02.2025 11:46
Haber Güncellenme Tarihi: 21.02.2025 11:50
Kaynak:
AA
Ticaret Bakanlığından yapılan açıklamada, Kurulun 14 Şubat'taki toplantısında karara bağladığı 205 dosyadan 183'ünün mevzuata aykırı bulunduğu, bir dosya hakkında da tedbiren durdurma kararı verildiği belirtildi.
Açıklamada, söz konusu 183 dosyada durdurma cezasının yanı sıra toplam 30,2 milyon lira idari para cezası, ayrıca bu dosyalardan 37'sinde tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi için erişim engeli uygulanmasının kararlaştırıldığı ifade edildi.
Toplantıda tüketicilerin ekonomik tercih ve menfaatlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamaları, tüketicilerin ekonomik davranış biçimlerini etkileyecek tüketici yorumları, internet sitesi tasarımları ve finansal reklamlara ilişkin konuların ele alındığı bilgisine yer verilen açıklamada, tüketicilerin satın aldıkları mal veya hizmetlere ilişkin olarak tecrübelerini yansıttıkları yorum ve derecelendirme uygulamalarının, özellikle bu alanlara ulaşmanın kolay olduğu internet üzerinden gerçekleştirilen alışverişlerde, diğer tüketicilerin tercihlerini ve satın alma kararlarını etkileyen en önemli kriterlerden biri durumuna geldiğine işaret edildi.
Kaynağı doğrulanmamış yorumlara inceleme
Açıklamada, bu çerçevede internet sitelerindeki yorum ve derecelendirme uygulamalarının manipüle edilmesiyle yorum alanlarında sahte ve aldatıcı veya doğruluğu kanıtlanamayacak yorumlara yer verilmesinin önüne geçilmesi amacıyla, yayınlanan yorumların ve derecelendirme uygulamalarının o mal veya hizmeti satın alan tüketiciler tarafından yapılması yönünde ticari uygulamada bulunanlara doğrulama yükümlülüğünün getirildiği bildirildi.
Bu kapsamda Reklam Kurulunca gündeme alınan bir incelemede, firmanın "Tesis Yorumları" başlığı altındaki yorum ve puanlamaların, ilgili mal veya hizmeti satın alanlarca yapıldığına ilişkin doğrulama yapma yükümlülüğü yerine getirilmeden "Google" sistemleri üzerinden edinilen yorumlar temel alınarak yayınlandığı tespit edildiği ifade edilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
"Google sistemi üzerinden tesiste konaklamamış veya bu tesislerden herhangi bir hizmet almayan kullanıcıların da yorum yapabilmesi ve tesisten hizmet aldığını iddia eden kullanıcıların ise bu hizmetleri aldığının kanıtlanamaması nedeniyle doğrulama ve ispat yükümlülüğünün karşılanmasının mümkün olmaması nedeniyle, Google, blog sayfaları gibi nitelikte salt kullanıcıların deneyimlerini yansıttıkları platformlar üzerinden yayınlanan yorumların, mal ve hizmet satışında bulunan internet sitelerinde, konuya ilişkin uyarılara yer verilip verilmemesine bakılmaksızın, yayınlanmasının bir haksız ticari uygulama olduğu değerlendirilerek, durdurma cezasının yanı sıra idari para cezası uygulanmasına karar vermiştir."
Karanlık ticari tasarımlar da denetleniyor
Karanlık ticari tasarımlara ilişkin bilgilerin de yer aldığı açıklamada, bu tasarımların çoğunlukla çevrim içi kullanıcı ara yüzlerinde bulunan ve tüketicilerin rasyonel karar almalarını engelleyecek biçimde mal veya hizmete ilişkin ekonomik davranış biçimini önemli ölçüde bozacak seçimler yapmaya yönlendiren uygulamalar olduğu belirtildi.
Reklam Kurulunca resen başlatılan incelemeler doğrultusunda karanlık ticari tasarımlar kullanarak tüketicileri yanıltan firmalar hakkında idari yaptırımların uygulandığına dikkat çekilen açıklamada, "Kurulun bu ayki toplantısında da abonelik hizmetleri kapsamında iptal hakkının kullanımı konusunda, tüketicilerin iradesini olumsuz yönde etkileyecek biçimde hazırlanan ara yüz tasarımlarının kullanılması suretiyle tüketicileri yanılttığı tespit edilen firmalar hakkında durdurma cezasının yanı sıra idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir." ifadeleri kullanıldı.
Finansal hizmetlere ilişkin reklamlar
Açıklamada, Reklam Kurulunun finansal tüketici işlemlerine ilişkin olarak bankalar nezdinde yaptığı denetimlerde, tüketicilere sunulan finansal hizmet kampanyalarında ana vaadin istisnalarına ilişkin tüketicilerin bilgilendirilmediği ve genel bir kampanya olmasına karşın müşteri olmayan tüketicilere "özel" olarak sunuluyormuş izlenimi oluşturulduğu tespit edilen yanıltıcı reklamlar hakkında durdurma cezasının yanı sıra idari para cezası uygulanmasını kararlaştırdığı bilgisi de paylaşıldı.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Tüketiciyi yanıltıcı reklamlar Reklam Kurulunun radarında
Reklam Kurulu, mevzuata aykırılık tespit ettiği reklamlar için 30,2 milyon lira idari para cezası uygulanmasını kararlaştırdı.
Ticaret Bakanlığından yapılan açıklamada, Kurulun 14 Şubat'taki toplantısında karara bağladığı 205 dosyadan 183'ünün mevzuata aykırı bulunduğu, bir dosya hakkında da tedbiren durdurma kararı verildiği belirtildi.
Açıklamada, söz konusu 183 dosyada durdurma cezasının yanı sıra toplam 30,2 milyon lira idari para cezası, ayrıca bu dosyalardan 37'sinde tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi için erişim engeli uygulanmasının kararlaştırıldığı ifade edildi.
Toplantıda tüketicilerin ekonomik tercih ve menfaatlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamaları, tüketicilerin ekonomik davranış biçimlerini etkileyecek tüketici yorumları, internet sitesi tasarımları ve finansal reklamlara ilişkin konuların ele alındığı bilgisine yer verilen açıklamada, tüketicilerin satın aldıkları mal veya hizmetlere ilişkin olarak tecrübelerini yansıttıkları yorum ve derecelendirme uygulamalarının, özellikle bu alanlara ulaşmanın kolay olduğu internet üzerinden gerçekleştirilen alışverişlerde, diğer tüketicilerin tercihlerini ve satın alma kararlarını etkileyen en önemli kriterlerden biri durumuna geldiğine işaret edildi.
Kaynağı doğrulanmamış yorumlara inceleme
Açıklamada, bu çerçevede internet sitelerindeki yorum ve derecelendirme uygulamalarının manipüle edilmesiyle yorum alanlarında sahte ve aldatıcı veya doğruluğu kanıtlanamayacak yorumlara yer verilmesinin önüne geçilmesi amacıyla, yayınlanan yorumların ve derecelendirme uygulamalarının o mal veya hizmeti satın alan tüketiciler tarafından yapılması yönünde ticari uygulamada bulunanlara doğrulama yükümlülüğünün getirildiği bildirildi.
Bu kapsamda Reklam Kurulunca gündeme alınan bir incelemede, firmanın "Tesis Yorumları" başlığı altındaki yorum ve puanlamaların, ilgili mal veya hizmeti satın alanlarca yapıldığına ilişkin doğrulama yapma yükümlülüğü yerine getirilmeden "Google" sistemleri üzerinden edinilen yorumlar temel alınarak yayınlandığı tespit edildiği ifade edilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
"Google sistemi üzerinden tesiste konaklamamış veya bu tesislerden herhangi bir hizmet almayan kullanıcıların da yorum yapabilmesi ve tesisten hizmet aldığını iddia eden kullanıcıların ise bu hizmetleri aldığının kanıtlanamaması nedeniyle doğrulama ve ispat yükümlülüğünün karşılanmasının mümkün olmaması nedeniyle, Google, blog sayfaları gibi nitelikte salt kullanıcıların deneyimlerini yansıttıkları platformlar üzerinden yayınlanan yorumların, mal ve hizmet satışında bulunan internet sitelerinde, konuya ilişkin uyarılara yer verilip verilmemesine bakılmaksızın, yayınlanmasının bir haksız ticari uygulama olduğu değerlendirilerek, durdurma cezasının yanı sıra idari para cezası uygulanmasına karar vermiştir."
Karanlık ticari tasarımlar da denetleniyor
Karanlık ticari tasarımlara ilişkin bilgilerin de yer aldığı açıklamada, bu tasarımların çoğunlukla çevrim içi kullanıcı ara yüzlerinde bulunan ve tüketicilerin rasyonel karar almalarını engelleyecek biçimde mal veya hizmete ilişkin ekonomik davranış biçimini önemli ölçüde bozacak seçimler yapmaya yönlendiren uygulamalar olduğu belirtildi.
Reklam Kurulunca resen başlatılan incelemeler doğrultusunda karanlık ticari tasarımlar kullanarak tüketicileri yanıltan firmalar hakkında idari yaptırımların uygulandığına dikkat çekilen açıklamada, "Kurulun bu ayki toplantısında da abonelik hizmetleri kapsamında iptal hakkının kullanımı konusunda, tüketicilerin iradesini olumsuz yönde etkileyecek biçimde hazırlanan ara yüz tasarımlarının kullanılması suretiyle tüketicileri yanılttığı tespit edilen firmalar hakkında durdurma cezasının yanı sıra idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir." ifadeleri kullanıldı.
Finansal hizmetlere ilişkin reklamlar
Açıklamada, Reklam Kurulunun finansal tüketici işlemlerine ilişkin olarak bankalar nezdinde yaptığı denetimlerde, tüketicilere sunulan finansal hizmet kampanyalarında ana vaadin istisnalarına ilişkin tüketicilerin bilgilendirilmediği ve genel bir kampanya olmasına karşın müşteri olmayan tüketicilere "özel" olarak sunuluyormuş izlenimi oluşturulduğu tespit edilen yanıltıcı reklamlar hakkında durdurma cezasının yanı sıra idari para cezası uygulanmasını kararlaştırdığı bilgisi de paylaşıldı.
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
Ivana Omazic, 1972 DESA’nın kreatif vizyonuna liderlik edecek
Ivana Omazic, 1972 DESA’nın kreatif vizyonuna liderlik etmek üzere baş tasarımcı olarak ekibe katıldı.
İzel Bostancı'ya omg! İletişim'de yeni görev
omg! iletişim Marka ve Medya İlişkileri Direktörü İzel Bostancı oldu.
ALPET Türkiye Genel Müdürü Fidan Bayındır oldu
Fidan Bayındır Alpet Türkiye Genel Müdürü oldu.
Taysad heyeti TOGG tesislerini ziyaret etti
Taysad, TOGG merkezini ziyaret ettiklerini duyurdu.
Abalıoğlu Yağ, gıda sektörünün zirvesi Gulfood’da yer aldı
Abalıoğlu Yağ, dünyanın en büyük gıda ve içecek tedariki fuarı Gulfood 2025’te gıda piyasasının lider isimleri arasında yer aldı.
Protel, Yapay Zeka Arf Ödülleri'nde ikinciliği kazandı
Protel, Simpra FoodPrint ile Yapay Zeka Arf Ödülleri'nde ikinciliği kazandı.
Uluslararası Olimpiyat Komitesi ve TCL global ortaklığını duyurdu
Uluslararası Olimpiyat Komitesi ve TCL 2032’ye dek sürecek uzun soluklu global ortaklığını duyurdu.
Yeşilova ALBATROSS Projesi İngiltere’de görücüye çıktı
Yeşilova koordinatörlüğünde ilerleyen ALBATROSS Projesi İngiltere’de görücüye çıktı.
Özlem Atan, TÜBİSAD Plus Scale-Up Gelişim Programını tanıttı
TÜBİSAD Plus, Scale-Up Gelişim Programı girişimlerini ağırlıyor.
2025 yılında TKYD Anadolu Seminerleri’nin ilk durağı İzmir
Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği (TKYD), kurumsal yönetim anlayışını yurt çapına yaymak amacıyla sürdürdüğü Anadolu Seminerlerine 2025 yılında da devam ediyor.
Grok-3 AI sohbet robotu devreye girdi
Musk'ın xAI'si, ChatGPT ve Çin'in DeepSeek'ine rakip olacak Grok-3 AI sohbet robotunu tanıttı.
BKM duyurdu: Kartlı ödemeler Ocak'ta 1,61 trilyon lira oldu
BKM, ocak ayına ilişkin verilerini açıkladı.
Borsa İstanbul'da gong Bulls GSYO için çaldı
Bulls Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı (GSYO) payları, Borsa İstanbul’da düzenlenen gong töreniyle "BULGS" koduyla işlem görmeye başladı.
Microsoft, video oyunları için yapay zeka modeli geliştiriyor
Yapay zekaya doğru yönelme, video oyunu geliştirme maliyetlerinin artmaya devam etmesiyle birlikte geldi.
ÖSYM pazar günü Asker ve Kaymakam aday sınavları yapacak
ÖSYM, 23 Şubat Pazar günü MSÜ Askeri Aday Belirleme Sınavı (2025-MSÜ) ile İçişleri Bakanlığı Kaymakam Adaylığı Giriş Sınavı (2025-Kaymakamlık) düzenleyecek.
Tüketiciyi yanıltıcı reklamlar Reklam Kurulunun radarında
Reklam Kurulu, mevzuata aykırılık tespit ettiği reklamlar için 30,2 milyon lira idari para cezası uygulanmasını kararlaştırdı.
Güney Kore Cumhurbaşkanı Choi Sang-mo'dan ulusal AI stratejisi
Güney Kore, Ulusal Yapay Zekâ Hesaplama Merkezi İçin On Bin GPU’yu güvence altına almayı hedefliyor.
BİM'den Rekabet Kurulu açıklamasına itiraz
BİM, Rekabet Kurulunun açıklamasına itiraz mahiyetinde bir açıklamada bulundu.
QNB Bank'ın olağan genel kurulu 27 Mart 2025'te
QNB Bank olağan genel kurul toplantısını 27 Mart'ta yapacağını duyurdu.
Yamankaradeniz: İstanbul, patent başvurularında liderliği sürdürüyor
Destek Patent Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Yamankaradeniz, marka ve patent verilerini açıkladı.
Marshall Emberton ada çayı rengiyle geliyor
Marshall Emberton III Sage (adaçayı) rengiyle geliyor.
Vivo yeni ürününü satışa sundu! V50 teknoloji marketlerde
vivo V50 satışa sunuldu.
Doğal gaz facialarını önlemek için alınması gereken tedbirler neler?
Üçay Mühendislik, Doğal gaz facialarını önlemek için alınması gereken tedbirleri açıkladı.
Bursa çarşı esnafı e-ticaret'e hazırlanıyor
BTSO, Tarihi Çarşı ve Hanlar Bölgesi'ni dijital dönüşüme hazırlıyor!
ABD, Türk Cumhuriyetleri ve Orta Doğu, hazır giyim sektörünün yeni gözdesi
AHKİB Yönetim Kurulu Başkanı Gürkan Tekin, ocak ayında 40,2 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiklerini açıkladı.
Türk iş dünyası Ukrayna'nın yeniden imarı için desteğe hazır
Türkiye-Ukrayna Yuvarlak Masa Toplantısı Ankara'da yapıldı. Toplantıda Ukrayna ile işbirlikleri için önemli görüşmeler yapıldı.
AFAD'dan 5 il için "turuncu" kodlu kar uyarısı
Düzce, Zonguldak, Bartın, Kastamonu ve Sinop için "turuncu" kodlu kar uyarısı!
Ocak ayı makine ihracatı 2,1 milyar dolar olarak gerçekleşti
Türkiye'nin makine ihracatı ocakta geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 2,4 azalarak 2,1 milyar dolar oldu.
Uraloğlu: Statlarda 5G denemesi yapıyoruz
Abdulkadir Uraloğlu: "Bu akşamki Galatasaray ile AZ Alkmaar arasındaki maçta statta ilk kez 5G'yi denemiş olacağız."
Ramazan ayındaki pide fiyatları 20 ila 30 lira arasında olacak
Türkiye Fırıncılar Federasyonu Başkanı Halil İbrahim Balcı, 2025 yılındaki ramazan ayı pide fiyatlarını açıkladı.
Rekabet Kurulunun denetimini engelleyen ve veri silen BİM'e ceza
Rekabet Kurulu, kurum uzmanlarının yerinde incelemesini engelleyen BİM'e 1,3 milyar Türk lirası idari para cezası kesti.
Loras Holding ve şirketlerinde istifalar, görev değişiklikleri
Loras Holding ve şirketlerdeki yönetim değişiklikleri KAP'a duyuruldu.
Öngörü: Perakende sektörü büyüklüğü 2025'te 13 trilyon lirayı aşacak
Türkiye perakende sektörü büyüklüğünün 2025'te yüzde 35-40 büyüyerek 13 trilyon lirayı aşması bekleniyor.
Dağ, bağ ve çiftlik evi gibi tatil yerlerine ilgi giderek artıyor
Sunset Houses, Türkiye’nin en özel lokasyonlarında sunduğu dağ evi, köy evi, sahil evi gibi alternatif konaklama seçenekleriyle, tatilcilere yılın her dönemi unutulmaz deneyimler sunuyor.
1. ve 2. Bölge araç muayene istasyon görüşmeleri 24 Şubat'ta başlıyor
1. ve 2. Bölge Araç Muayene İstasyonlarının Yapımı, Bakımı ve İşletilmesi Hizmetleri Teklif Sahipleri ile görüşmeler 24 Şubat'ta başlayacak.
Tax Free satışlar ihracata da katkı sağlıyor
Up Refund, Tax Free satışların ihracat kapsamındaki yerini mercek altına aldı.
EYDK ve Etkiyap Konsorsiyumu, Unesco'nun misafiri oldu
"Spor ve İstihdam Olanakları ile Engelli Kadınların ve Kız Çocuklarının Güçlenmesi" projesi lansman etkinliği Paris'te gerçekleştirildi.
Habib Makina, İtalyan ELSA'yı Türk sanayisine kazandırdı
Habib Makina, dünya lideri İtalyan ELSA’nın yenilikçi, taşınabilir ve çok yönlü delik işleme teknolojilerini Türk sanayisine kazandırdı.
Ajanda: Treyler Sanayicileri 20 Şubat'ta İstanbul'da buluşuyor
Treyler Sanayicileri Derneği (TREDER) ile Ağır Ticari Araçlar Derneği’nin (TAİD) işbirliğiyle gerçekleştirilecek “Ağır Vasıta, Treyler Zirvesi” sektörü 7. defa buluşturuyor.
Tıbbi kenevir üretiminde Enerama imzası
Enerama'dan Cem Güvendiren, dünya genelinde yıllık binlerle ton tıbbi kenevir üretildiğini ve bunun üçte birinin uluslararası ticarete konu olduğunu belirtti.