Ticaret Bakanlığı sıfır faizli kredi reklamlarını inceledi
Ticaret Bakanlığı sıfır faizli kredi reklamlarını inceledi
Reklam Kurulu yanıltıcı reklamlara yaklaşık 32,5 milyon lira ceza kesti.
Haber Giriş Tarihi: 22.03.2025 15:02
Haber Güncellenme Tarihi: 22.03.2025 15:04
Kaynak:
AA
Ticaret Bakanlığından yapılan açıklamada, Kurulun 13 Mart'taki toplantısında karara bağladığı 141 dosyadan 131'inin mevzuata aykırı bulunduğu, bir dosya hakkında da tedbiren durdurma kararı verildiği belirtildi.
Açıklamada, mevzuata aykırı bulunan dosyalar hakkında durdurma cezasının yanı sıra 32 milyon 481 bin 507 lira idari para cezası, ayrıca dosyalardan 5'inde tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi için erişim engeli idari tedbiri uygulanmasının kararlaştırıldığı ifade edildi.
Toplantıda tüketicilerin ekonomik tercih ve menfaatlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamaların ele alındığı bildirilen açıklamada, hazır giyim sektöründe indirimli satışlar, teknoloji sektöründe belirtilen niteliklerin üründe bulunmaması veya bu özelliklerin Türkiye'de kullanılamamasına ilişkin bilgilerin verilmediği tanıtımlar ile sıfır faiz vaadiyle gerçekleştirilen yanıltıcı reklamlara ilişkin konuların öne çıktığına işaret edildi.
Hazır giyim sektörüne 4,8 milyon lira ceza kesildi
Açıklamada, Reklam Kurulunca yakından takip edilen indirimli satış kampanyalarına ilişkin denetimlerden birinin de hazır giyim sektöründe gerçekleştirildiği belirtilerek, denetim sonucunda aykırılık tespit edilen 8 dosya için 4 milyon 800 bin lira idari para cezası uygulanmasına karar verildiği aktarıldı.
Kurulca fahiş fiyat iddialarının gündemde olduğu bu dönemde indirimli satışlara ilişkin gerçekleştirilen denetimlere de değinilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
"Bu denetimlerle, gerçeğe aykırı belirlenen yüksek fiyatlar üzerinden oluşturulan sahte indirim algısıyla tüketici tercihlerinin manipüle edilmesinin önlenmesi, gerçeğinden daha yüksek indirim yapıldığı veya indirimin düşünmeye fırsat vermeyecek kadar kısa süre için geçerli olduğu algısı oluşturulması gibi tüketici iradesini baskı altına alan pazarlama uygulamalarının tüketici refahına olumsuz etkisinin azaltılması, haksız rekabetin ülke ekonomisine olumsuz etkisinin önlenmesi yoluyla tüketicinin korunması amaçlanmaktadır."
Açıklamada, teknoloji sektöründe faaliyet gösteren ilgili firmanın aynı kategori altındaki tüm cep telefonu modellerinin özel bir uygulamaya sahip olduğu izlenimi oluşturacak şekilde reklam yapmasına karşın bu kategorideki bazı modellerin belirtilen özelliğe sahip olmadığına ilişkin bilgiye reklamda yer verilmediği tespit edildiği belirtilerek, tüketicilerin satın alma kararını etkileyecek nitelikteki bilgilerin reklamın ana mesajında belirtilmemesi nedeniyle tüketicilerin taraf olmayacağı satın almaya yönlendirildiği ve ana vaadin istisnası niteliğindeki bilgileri içermeyen söz konusu reklamların tüketicileri aldatıcı ve yanıltıcı olduğu değerlendirilerek idari yaptırım kararı verildiği bildirildi.
Diğer taraftan, bir otomotiv firmasının çevrim içi video paylaşım ve sosyal medya platformundaki Türkiye hesabında tanıtımı yapılan otomobil modeline ilişkin olarak "ses tanıma özelliği" videosu paylaştığı ancak aracın donanım paketindeki fonksiyonunun ülkede ilgili altyapının desteklenmemesi nedeniyle aktif olarak kullanılamadığı belirtilen açıklamada, bu nedenle reklamda sunulan ana vaadin gerçeği yansıtmadığı ve tüketicilerin yanıltıldığı gerekçesiyle söz konusu reklamlara ilişkin idari yaptırım kararı alındığına işaret edildi.
Sıfır faizli kredi reklamları incelendi
Açıklamada, son dönemde otomotiv şirketlerinin "yüzde sıfır faiz" temasıyla yürütülen kampanyalara yöneldiklerine dikkati çekilerek, şu ifadelere yer verildi:
"Bu kapsamda otomotiv sektöründe 'peşin faiz ödemesi' olmasına karşın reklamın ana mesajında kredi faiz oranının 'yüzde sıfır' olarak belirtildiği, tüketicilerin satın alma kararını etkilemek amacıyla reklamın ana mesajında peşin faiz nedeniyle tüketicinin faiz yüküne katlanmasına karşın tanıtımların sıfır faizli yapılarak tüketici tercihlerinin manipüle edildiği tespit edilmiştir. Ayrıca faiz oranının yer aldığı reklamlarda tüketicilerin en uygun kredi teklifini seçebilmesi ve sektörde adil rekabetin sağlanabilmesi için belirtilmesi zorunlu olan kredinin toplam maliyetini yüzdesel olarak gösteren yıllık ve aylık maliyet oranlarına yer verilmediği, diğer yandan 'yüzde sıfır faiz' gibi tüketicilerin ekonomik davranış biçimini etkileyen ana vaadin gerçeği yansıtmadığı tespit edilmiş ve tüketicileri yanıltıcı olduğu değerlendirilen söz konusu reklamların tedbiren durdurulmasına karar verilmiştir."
Türkiye'de satışa sunulan bazı ayakkabıların yurt dışı internet sitelerinde yayınlanan tanıtımlarında, ürün bileşeninde domuz derisi kullanıldığı belirtilmesine rağmen Türkiye'deki satış sayfasındaki ürün açıklamalarında "deri", "doğal deri" gibi ifadelerin kullanıldığı tespit edildiğine işaret edilen açıklamada, Kurulca ürün içeriğine ilişkin tüketicilerin eksik bilgilendirildiği tespit edilen 4 firma hakkında durdurma cezası ile 3 milyon 457 bin 160 lira idari para cezası uygulandığı bildirildi.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Ticaret Bakanlığı sıfır faizli kredi reklamlarını inceledi
Reklam Kurulu yanıltıcı reklamlara yaklaşık 32,5 milyon lira ceza kesti.
Ticaret Bakanlığından yapılan açıklamada, Kurulun 13 Mart'taki toplantısında karara bağladığı 141 dosyadan 131'inin mevzuata aykırı bulunduğu, bir dosya hakkında da tedbiren durdurma kararı verildiği belirtildi.
Açıklamada, mevzuata aykırı bulunan dosyalar hakkında durdurma cezasının yanı sıra 32 milyon 481 bin 507 lira idari para cezası, ayrıca dosyalardan 5'inde tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi için erişim engeli idari tedbiri uygulanmasının kararlaştırıldığı ifade edildi.
Toplantıda tüketicilerin ekonomik tercih ve menfaatlerini etkileyen reklam ve ticari uygulamaların ele alındığı bildirilen açıklamada, hazır giyim sektöründe indirimli satışlar, teknoloji sektöründe belirtilen niteliklerin üründe bulunmaması veya bu özelliklerin Türkiye'de kullanılamamasına ilişkin bilgilerin verilmediği tanıtımlar ile sıfır faiz vaadiyle gerçekleştirilen yanıltıcı reklamlara ilişkin konuların öne çıktığına işaret edildi.
Hazır giyim sektörüne 4,8 milyon lira ceza kesildi
Açıklamada, Reklam Kurulunca yakından takip edilen indirimli satış kampanyalarına ilişkin denetimlerden birinin de hazır giyim sektöründe gerçekleştirildiği belirtilerek, denetim sonucunda aykırılık tespit edilen 8 dosya için 4 milyon 800 bin lira idari para cezası uygulanmasına karar verildiği aktarıldı.
Kurulca fahiş fiyat iddialarının gündemde olduğu bu dönemde indirimli satışlara ilişkin gerçekleştirilen denetimlere de değinilen açıklamada, şunlar kaydedildi:
"Bu denetimlerle, gerçeğe aykırı belirlenen yüksek fiyatlar üzerinden oluşturulan sahte indirim algısıyla tüketici tercihlerinin manipüle edilmesinin önlenmesi, gerçeğinden daha yüksek indirim yapıldığı veya indirimin düşünmeye fırsat vermeyecek kadar kısa süre için geçerli olduğu algısı oluşturulması gibi tüketici iradesini baskı altına alan pazarlama uygulamalarının tüketici refahına olumsuz etkisinin azaltılması, haksız rekabetin ülke ekonomisine olumsuz etkisinin önlenmesi yoluyla tüketicinin korunması amaçlanmaktadır."
Açıklamada, teknoloji sektöründe faaliyet gösteren ilgili firmanın aynı kategori altındaki tüm cep telefonu modellerinin özel bir uygulamaya sahip olduğu izlenimi oluşturacak şekilde reklam yapmasına karşın bu kategorideki bazı modellerin belirtilen özelliğe sahip olmadığına ilişkin bilgiye reklamda yer verilmediği tespit edildiği belirtilerek, tüketicilerin satın alma kararını etkileyecek nitelikteki bilgilerin reklamın ana mesajında belirtilmemesi nedeniyle tüketicilerin taraf olmayacağı satın almaya yönlendirildiği ve ana vaadin istisnası niteliğindeki bilgileri içermeyen söz konusu reklamların tüketicileri aldatıcı ve yanıltıcı olduğu değerlendirilerek idari yaptırım kararı verildiği bildirildi.
Diğer taraftan, bir otomotiv firmasının çevrim içi video paylaşım ve sosyal medya platformundaki Türkiye hesabında tanıtımı yapılan otomobil modeline ilişkin olarak "ses tanıma özelliği" videosu paylaştığı ancak aracın donanım paketindeki fonksiyonunun ülkede ilgili altyapının desteklenmemesi nedeniyle aktif olarak kullanılamadığı belirtilen açıklamada, bu nedenle reklamda sunulan ana vaadin gerçeği yansıtmadığı ve tüketicilerin yanıltıldığı gerekçesiyle söz konusu reklamlara ilişkin idari yaptırım kararı alındığına işaret edildi.
Sıfır faizli kredi reklamları incelendi
Açıklamada, son dönemde otomotiv şirketlerinin "yüzde sıfır faiz" temasıyla yürütülen kampanyalara yöneldiklerine dikkati çekilerek, şu ifadelere yer verildi:
"Bu kapsamda otomotiv sektöründe 'peşin faiz ödemesi' olmasına karşın reklamın ana mesajında kredi faiz oranının 'yüzde sıfır' olarak belirtildiği, tüketicilerin satın alma kararını etkilemek amacıyla reklamın ana mesajında peşin faiz nedeniyle tüketicinin faiz yüküne katlanmasına karşın tanıtımların sıfır faizli yapılarak tüketici tercihlerinin manipüle edildiği tespit edilmiştir. Ayrıca faiz oranının yer aldığı reklamlarda tüketicilerin en uygun kredi teklifini seçebilmesi ve sektörde adil rekabetin sağlanabilmesi için belirtilmesi zorunlu olan kredinin toplam maliyetini yüzdesel olarak gösteren yıllık ve aylık maliyet oranlarına yer verilmediği, diğer yandan 'yüzde sıfır faiz' gibi tüketicilerin ekonomik davranış biçimini etkileyen ana vaadin gerçeği yansıtmadığı tespit edilmiş ve tüketicileri yanıltıcı olduğu değerlendirilen söz konusu reklamların tedbiren durdurulmasına karar verilmiştir."
Türkiye'de satışa sunulan bazı ayakkabıların yurt dışı internet sitelerinde yayınlanan tanıtımlarında, ürün bileşeninde domuz derisi kullanıldığı belirtilmesine rağmen Türkiye'deki satış sayfasındaki ürün açıklamalarında "deri", "doğal deri" gibi ifadelerin kullanıldığı tespit edildiğine işaret edilen açıklamada, Kurulca ürün içeriğine ilişkin tüketicilerin eksik bilgilendirildiği tespit edilen 4 firma hakkında durdurma cezası ile 3 milyon 457 bin 160 lira idari para cezası uygulandığı bildirildi.
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
Myanmar'daki deprem felaketinde can kaybı binleri aştı
Myanmar'da meydana gelen, 7,7 ve 6,4 büyüklüğündeki iki depremde can kaybının 1002'ye, yaralıların sayısının ise 2 bin 376'ya ulaştığı bildirildi.
Cumhurbaşkanı ve Parti liderlerinin bayram programları duyurudu
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve TBMM Başkanı Numan Kurtulmuş ile siyasi parti genel başkanlarının bayram programları belli oldu.
9,3 milyar dolar yatırımdan faydalanacak şirketler açıklandı
20 binden fazla istihdam ve yıllık cari dengeye 12 milyar dolarlık katkı sağlayacak olan Büyük Ölçekli Sanayi yatırımların detayları haberimizde...
Gayrimenkul Yatırımcıları Derneği Başkanlığına Neşecan Çekici seçildi
Gayrimenkul Yatırımcıları Derneği'nin (GYODER) 24. Olağan Genel Kurulu'nda Neşecan Çekici yeniden başkan seçildi.
Çankırı Teknokent açıldı
Çankırı Teknokent’in açılışını Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, il protokolü ve iş dünyası yaptı.
Çinli H3C, Nvidia AI çip sıkıntısı konusunda uyardı
Çinli H3C firması artan talep nedeniyle Nvidia AI çip sıkıntısı konusunda uyardı.
Anadolu Grubunun başına Kamil Süleyman Yazıcı geliyor
Tuncay Özilhan’ın haziran ayında görevi bırakacağı açıklandı. Grupta başkanlığa Kamil Süleyman Yazıcı'nın geleceği konuşuluyor.
GPT-4o; artık görüntü ve fotoğrafları oluşturup düzenleyebilecek
ChatGPT, GPT-4o modelinden yararlanarak artık görselleri yerel olarak oluşturup ve değiştirebiliyor.
X, son olaylardaki sakıncalı paylaşımlara ifade özgürlüğü diyor
X (Twitter), BTK'nın 126 hesaba erişim engeli getirilmesine ilişkin kararına itiraz etmek için Anayasa Mahkemesi’ne (AYM) başvuru yaptığını açıkladı.
Mobil oyun sektörü yeniden yükselişe geçti
Mobil oyun sektörü 2024’te yeniden yükselişe geçti.
TİAD yönetimi Murat Akyüz ve ekibiyle devam ediyor
TiAD 23. Olağan Genel Kurulu gerçekleşti. Mevcut TİAD Yönetim Kurulu, güven tazeledi.
Koza Genç Moda Tasarımcıları Yarışması başlıyor
Türk moda sektörüne 32 yıldır genç yetenekler kazandıran Koca Genç Moda Tasarımcıları Yarışması, bu yıl 33. kez düzenleniyor.
Brandverse Awards başvuruları 17 Nisan’a uzatıldı
Yoğun talep üzerine Brandverse Awards'ta başvurular 17 Nisan’a dek, son kez uzatıldı.
Vertiv'in yeni yazılımı veri merkezi yönetimini kolaylaştırıyor
Vertiv'in Geliştirdiği Yeni Yazılım, Colocation ve Büyük Ölçekli Veri Merkezlerinde Güç Dağıtımı ve Soğutma Sistemlerinin Görünürlüğünü ve Kontrolünü Artırıyor.
AstraZeneca'dan Çin'e büyük yatırım
AstraZeneca'dan Çin'e, AR-GE ve üretim için 2,5 milyar dolar yatırım
Trend Micro Raporu: Türkiye'de özellikle fidye yazılımı kaynaklı saldırılar arttı
Trend Micro 2025 raporu dünya genelinde tüm işletmelerin siber tehditlere karşı savunma hattını güçlendirmesi gerektiğine işaret ediyor.
Pfizer “Klinik Araştırmalar Eğitim Programı” düzenledi
Pfizer, Hacettepe Üniversitesi ve Türkiye Romatoloji Derneği iş birliğiyle “Klinik Araştırmalar Eğitim Programı” gerçekleştirildi.
Edenred, ShareTheMeal ile iş birliği yaptı
Edenred, küresel gıda erişimini desteklemekiçin ShareTheMeal ile iş birliği yaptı.
Melek Yatırımcılık Zirvesi 8 Nisan’da İzmir'de yapılacak
İzmir ve Ege Bölgesi’nin ilk Melek Yatırımcılık Zirvesi 8 Nisan’da Düzenleniyor.
Kale Kilit, Superbrands Türkiye 2025 listesinde yerini aldı
Kale Kilit, Türkiye’nin en prestijli marka değerlendirme platformlarından biri olan Superbrands Türkiye 2025 listesine girerek sektördeki güçlü konumunu bir kez daha kanıtladı.
Hangi şehirde bayram namazı kaçta? Haberimizde
Ramazan Bayramı namazı Ankara'da 07.07, İstanbul'da 07.22, İzmir'de 07.30'da kılınacak.
9 günlük bayram tatili terminallere hareketlilik getirdi
Ramazan Bayramı tatili 9 gün oldu, otobüs bileti satışları arttı.
Çarşı, pazar, marketler Bayram öncesi sıkı denetimde
Ticaret Bakanlığı Ramazan Bayramı öncesinde denetimlerini artırdı.
Bursa iş dünyasının önemli ismi Ergün Kağıtçıbaşı vefat etti
Bursa iş dünyasının duayen ismi Ergun Kağıtçıbaşı hayatını kaybetti.
Myanmar'da 7,7 ve 6,4 büyüklüğünde iki deprem
Myanmar'ın orta kesimindeki Sagaing bölgesi yakınlarında 7,7 ve 6,4 büyüklüğünde iki deprem meydana geldi.
Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkan ve Üyelerinin özgeçmişleri haberimizde
Sabancı Holding Olağan Genel Kurulunda yeni yönetim kurulu görev dağılımı yapıldı. Hayri Çulhacı Yönetim Kurulu Başkanı seçildi.
Sabancı Holding Yönetim Kurulunda görev dağılımı netleşti
Sabancı Holding Olağan Genel Kurulunda yeni yönetim kurulu görev dağılımı yapıldı. Hayri Çulhacı Yönetim Kurulu Başkanı seçildi.
TESK ve Çasgem işbirliğiyle İSG eğitimleri başlıyor
İSG eğitim protokolü, TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken ve ÇASGEM Başkanı Prof. Dr. Elif Gökçearslan tarafından imzalandı.
Palandöken, “Bayramda 100-120 milyar TL ciro bekleniyor”
TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, Ramazan Bayramı’nda yaklaşık 100-120 milyar TL ciro beklendiğini belirtti.
İşsiz sayısı 9,5 yıl sonra ilk kez 3 milyonun altına geriledi
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, işsiz sayısının 9,5 yıl sonra ilk kez 3 milyonun altına gerileyerek 2 milyon 886 bin kişi olduğuna işaret etti.
Çip üreticisi Infineon, Hindistan'da yetenek merkezi açtı
Çip üreticisi Infineon Technologies, Hindistan'da yeni bir küresel yetenek merkezi (GCC) açtı.
KPMG: Siber güvenliği tehdit olarak görenlerin oranı ise sadece yüzde 2'de
KPMG'den çarpıcı bir araştırma: Endüstri üretimi için en büyük tehdit belli oldu! Detayları Hande Şenova açıkladı.
Gebze MTAL'den Opaş'a teşekkür ziyareti
Opaş Elektrik, mesleki eğitimin gelişimine katkıda bulunma vizyonuyla Gebze Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi'nin elektrik atölyesine çeşitli destekler sağladı.
Diyetisyen Kübra Dal'dan ramazan sonrası beslenme tüyoları
Metabolizmayı yeniden dengeleme zamanı: Diyetisyen Kübra Dal, Ramazan sonrası beslenme tüyoları verdi.
Başoğlu Kablo ve Türk Metal Sendikası anlaştı
Başoğlu Kablo, çalışanlarının haklarını güçlendirmek ve sosyal güvencelerini artırmak amacıyla Türk Metal Sendikası ile yeni bir toplu iş sözleşmesi imzaladı.
Panasonic'in yeni kamerası Connect AG-CX370 piyasada
Panasonic yeni video kamerasıyla IP tabanlı canlı prodüksiyonlarda mobiliteyi geliştiriyor.
Connect4Tech İstanbul etkinliği 11 Nisan'da
Connect4Tech etkinliği havacılık, otomotiv ve kompozit sektörlerine odaklanan bir projedir.
Anadolubank’tan 2024 yılında yüzde 64 büyüme
Anadolubank, 2024 Yılı Finansal Sonuçlarını Açıkladı.
Erdem Çenesiz: Türkiye seramik sektöründe marka ülke
Isvea Seramik Yönetim Kurulu Başkanı Erdem Çenesiz, ürün gamı ve kalitesiyle İtalya’yla yarışır hale geldiklerini söyledi.
Artemis Halı elektrik giderlerinde yüzde 40 tasarruf sağladı
Artemis Halı, GES projesi ile elektrik giderlerinde yüzde 40 tasarruf sağladı.