Sayıları her gün artan niteliksiz ödül törenleri devletin radarında
Sayıları her gün artan niteliksiz ödül törenleri devletin radarında
Reklam Kurulu, ödülleri düzenleyen ve bu ödüllere ilişkin yayımlanan reklamların inceleneceğini açıkladı.
Haber Giriş Tarihi: 21.02.2025 12:31
Haber Güncellenme Tarihi: 21.02.2025 12:43
Kaynak:
Haber Merkezi
Bir süredir sektörde sayıları hızla artan “ödül törenleri” hem sektörün hem de kamuoyunun gündemindeydi. Metodolojisi belli olmayan, kriterleri açıklanmayan yarışmalarla yaratılan ödül enflasyonu sektörde yarışmalara duyulan güveni sarsarken, pek çok ödül organizasyonunda verilen ödüller de kamuoyu nezdinde inandırıcılığını yitirdi. Hal böyle olunca Ticaret Bakanlığı bünyesinde yer alan Reklam Kurulu da konuyu gündemine taşıdı. Reklam Kurulu tarafından yapılan açıklamada herhangi bir objektif kriter veya ölçüme dayanmadan verilen ödüllerin tüketicilerde güven oluşturmak amacıyla reklamlarda kullanıldığı, dolayısıyla tüketicilerin yanıltıldığı hususu özellikle vurgulandı. Tüketici Ödülleri Yönetmeliği’ni hatırlatan Reklam Kurulu, ödülleri düzenleyen ve bu ödüllere ilişkin yayımlanan reklamların inceleneceğini açıkladı. Açıklamada yönetmelikte belirtilen hususlara ve ilgili mevzuata uygun hareket etmeyen firmalar hakkında 6502 sayılı Kanun’da öngörülen idari yaptırımların uygulanacağını duyurdu…
İşte Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine yapılan bildirinin tamamı:
“Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine
Malumları olduğu üzere 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bakanlığımız bünyesinde oluşturulan Reklam Kurulu, ticari reklamlarda uyulması gereken ilkeleri belirlemek, ülkemizde yayınlanan tüm ticari reklamların mevzuata uygunluğunu denetlemek ve mevzuata aykırı reklamlarla ilgili olarak gerekli idari yaptırımları uygulamakla görevlidir.
Reklam Kurulu, mezkur Kanunun 63 üncü maddesi çerçevesinde kendisine verilen yetkiyle, ticari reklamlar ve haksız ticari uygulamalarla ilgili inceleme ve denetimlerini gerçekleştirmekte ve tüketicilerin sağlığının, güvenliğinin ve ekonomik çıkarlarının, reklamlar ve haksız ticari uygulamalar vasıtasıyla zedelenmesini ve sektörde haksız rekabetin önüne geçmeyi amaçlamaktadır.
Son zamanlarda gerek Bakanlığımıza ulaşan başvurulardan gerekse de yapılan resen incelemelerden bazı gerçek veya tüzel kişiler tarafından ödül, itibar, kariyer, tüketici güveni ve benzeri isimlerle düzenlenen organizasyonlarla karşılıklı menfaat ilişkisi çerçevesinde belirli bir miktar ödeme veya bağış yapılarak ödül veya beratların verildiği, herhangi bir objektif kriter veya ölçüme dayanmadan verilen ödüllerin tüketicilerde güven oluşturmak amacıyla reklamlarda kullanıldığı dolayısıyla tüketicilerin yanıltıldığı hususları tespit edilmektedir.
Diğer taraftan, Tüketici Ödülleri Yönetmeliğinin “Diğer gerçek veya tüzel kişilerce verilecek tüketici ödülleri” başlıklı 15 inci maddesinde (1) Gerçek veya tüzel kişiler tarafından tüketici ödülü veya benzeri isimler altında verilen ödüllerin herhangi bir menfaat temin edilmeksizin verilmesi ve önceden ilan edilen objektif kriterlere dayanması esastır. (2) Ödül verilmesi için teknik bir ölçüm gerekmesi halinde, buna ilişkin ölçüm, test ve raporlar akredite bir kuruluş veya üniversite tarafından düzenlenir. (3) Müşteri memnuniyeti, beğeni, tüketici tercihi ve benzeri hususlar dikkate alınarak ödül verilmesi halinde, ödüle dayanak teşkil eden araştırmalar bağımsız araştırma kuruluşları tarafından bilimsel ve objektif kriterlere dayanılarak yapılır.” şeklinde hükümlere yer verilmiştir.
Bu bağlamda; gerçek ya da tüzel kişiler tarafından verilen ödüllerin düzenlendiği internet, radyo, televizyon, yazılı basın vb. mecralarda, gerçek veya tüzel kişiler tarafından tüketici ödülü veya benzeri isimler altında verilen ödüllerin herhangi bir menfaat temin edilmeksizin verilmesi ve önceden ilan edilen objektif kriterlere dayanması, objektif kriterlere uygun olması, ödül vermeye haiz alanında yetkin jürilerin oluşturulması ve reklamcılık sektöründe haksız rekabete sebebiyet vermemesi adına yasal mevzuata riayet edilmesi konularında gerekli özenin gösterilmesi gerekmektedir.
Konuya ilişkin olarak söz konusu ödülleri düzenleyen ve bu ödüllere ilişkin muhtelif mecralarda yayımlanan reklamların reklam verenleri hakkında Reklam Kurulu tarafından incelemeler yürütülmekte olup yukarıda belirtilen hususlara ve ilgili mevzuata uygun hareket etmeyen firmalar hakkında 6502 sayılı Kanun’da öngörülen idari yaptırımlar uygulanacaktır.
Bu çerçevede; Birliğiniz üyesi tüzel kişiler ve bu tüzel kişilerde görev yapan gerçek kişiler tarafından muhtelif isimler altında alınan ödüllerin yukarıda açıklanan hususlara uygun olarak verilip verilmediğinin dikkate alınması, alınan ödül ve benzeri beratların nihai olarak tüketicileri yanıltıcı ve haksız rekabete neden olacak nitelikte olmaması hususuna özen gösterilmesi, ödül verenler tarafından çeşitli mecralar aracılığıyla gerçekleştirilen organizasyonlarla verilen ödüllerin 6502 sayılı Kanun ve bu Kanuna dayanılarak hazırlanan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği ile Tüketici Ödülleri Yönetmeliğine uygun olarak düzenlenmesi, bu surette tüketicilerin yanıltılmaması ve haksız rekabete sebebiyet verilmemesi konularında Birliğiniz üyelerinin bilgilendirilmesi hususunda bilgilerinizi ve gereğini rica ederim.
Avni DİLBER
Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü”
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Sayıları her gün artan niteliksiz ödül törenleri devletin radarında
Reklam Kurulu, ödülleri düzenleyen ve bu ödüllere ilişkin yayımlanan reklamların inceleneceğini açıkladı.
Bir süredir sektörde sayıları hızla artan “ödül törenleri” hem sektörün hem de kamuoyunun gündemindeydi. Metodolojisi belli olmayan, kriterleri açıklanmayan yarışmalarla yaratılan ödül enflasyonu sektörde yarışmalara duyulan güveni sarsarken, pek çok ödül organizasyonunda verilen ödüller de kamuoyu nezdinde inandırıcılığını yitirdi. Hal böyle olunca Ticaret Bakanlığı bünyesinde yer alan Reklam Kurulu da konuyu gündemine taşıdı. Reklam Kurulu tarafından yapılan açıklamada herhangi bir objektif kriter veya ölçüme dayanmadan verilen ödüllerin tüketicilerde güven oluşturmak amacıyla reklamlarda kullanıldığı, dolayısıyla tüketicilerin yanıltıldığı hususu özellikle vurgulandı. Tüketici Ödülleri Yönetmeliği’ni hatırlatan Reklam Kurulu, ödülleri düzenleyen ve bu ödüllere ilişkin yayımlanan reklamların inceleneceğini açıkladı. Açıklamada yönetmelikte belirtilen hususlara ve ilgili mevzuata uygun hareket etmeyen firmalar hakkında 6502 sayılı Kanun’da öngörülen idari yaptırımların uygulanacağını duyurdu…
İşte Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü tarafından Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine yapılan bildirinin tamamı:
“Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine
Malumları olduğu üzere 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Bakanlığımız bünyesinde oluşturulan Reklam Kurulu, ticari reklamlarda uyulması gereken ilkeleri belirlemek, ülkemizde yayınlanan tüm ticari reklamların mevzuata uygunluğunu denetlemek ve mevzuata aykırı reklamlarla ilgili olarak gerekli idari yaptırımları uygulamakla görevlidir.
Reklam Kurulu, mezkur Kanunun 63 üncü maddesi çerçevesinde kendisine verilen yetkiyle, ticari reklamlar ve haksız ticari uygulamalarla ilgili inceleme ve denetimlerini gerçekleştirmekte ve tüketicilerin sağlığının, güvenliğinin ve ekonomik çıkarlarının, reklamlar ve haksız ticari uygulamalar vasıtasıyla zedelenmesini ve sektörde haksız rekabetin önüne geçmeyi amaçlamaktadır.
Son zamanlarda gerek Bakanlığımıza ulaşan başvurulardan gerekse de yapılan resen incelemelerden bazı gerçek veya tüzel kişiler tarafından ödül, itibar, kariyer, tüketici güveni ve benzeri isimlerle düzenlenen organizasyonlarla karşılıklı menfaat ilişkisi çerçevesinde belirli bir miktar ödeme veya bağış yapılarak ödül veya beratların verildiği, herhangi bir objektif kriter veya ölçüme dayanmadan verilen ödüllerin tüketicilerde güven oluşturmak amacıyla reklamlarda kullanıldığı dolayısıyla tüketicilerin yanıltıldığı hususları tespit edilmektedir.
Diğer taraftan, Tüketici Ödülleri Yönetmeliğinin “Diğer gerçek veya tüzel kişilerce verilecek tüketici ödülleri” başlıklı 15 inci maddesinde (1) Gerçek veya tüzel kişiler tarafından tüketici ödülü veya benzeri isimler altında verilen ödüllerin herhangi bir menfaat temin edilmeksizin verilmesi ve önceden ilan edilen objektif kriterlere dayanması esastır. (2) Ödül verilmesi için teknik bir ölçüm gerekmesi halinde, buna ilişkin ölçüm, test ve raporlar akredite bir kuruluş veya üniversite tarafından düzenlenir. (3) Müşteri memnuniyeti, beğeni, tüketici tercihi ve benzeri hususlar dikkate alınarak ödül verilmesi halinde, ödüle dayanak teşkil eden araştırmalar bağımsız araştırma kuruluşları tarafından bilimsel ve objektif kriterlere dayanılarak yapılır.” şeklinde hükümlere yer verilmiştir.
Bu bağlamda; gerçek ya da tüzel kişiler tarafından verilen ödüllerin düzenlendiği internet, radyo, televizyon, yazılı basın vb. mecralarda, gerçek veya tüzel kişiler tarafından tüketici ödülü veya benzeri isimler altında verilen ödüllerin herhangi bir menfaat temin edilmeksizin verilmesi ve önceden ilan edilen objektif kriterlere dayanması, objektif kriterlere uygun olması, ödül vermeye haiz alanında yetkin jürilerin oluşturulması ve reklamcılık sektöründe haksız rekabete sebebiyet vermemesi adına yasal mevzuata riayet edilmesi konularında gerekli özenin gösterilmesi gerekmektedir.
Konuya ilişkin olarak söz konusu ödülleri düzenleyen ve bu ödüllere ilişkin muhtelif mecralarda yayımlanan reklamların reklam verenleri hakkında Reklam Kurulu tarafından incelemeler yürütülmekte olup yukarıda belirtilen hususlara ve ilgili mevzuata uygun hareket etmeyen firmalar hakkında 6502 sayılı Kanun’da öngörülen idari yaptırımlar uygulanacaktır.
Bu çerçevede; Birliğiniz üyesi tüzel kişiler ve bu tüzel kişilerde görev yapan gerçek kişiler tarafından muhtelif isimler altında alınan ödüllerin yukarıda açıklanan hususlara uygun olarak verilip verilmediğinin dikkate alınması, alınan ödül ve benzeri beratların nihai olarak tüketicileri yanıltıcı ve haksız rekabete neden olacak nitelikte olmaması hususuna özen gösterilmesi, ödül verenler tarafından çeşitli mecralar aracılığıyla gerçekleştirilen organizasyonlarla verilen ödüllerin 6502 sayılı Kanun ve bu Kanuna dayanılarak hazırlanan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği ile Tüketici Ödülleri Yönetmeliğine uygun olarak düzenlenmesi, bu surette tüketicilerin yanıltılmaması ve haksız rekabete sebebiyet verilmemesi konularında Birliğiniz üyelerinin bilgilendirilmesi hususunda bilgilerinizi ve gereğini rica ederim.
Avni DİLBER
Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürü”
---
Kaynak: Marketing Türkiye
Haftanın popüler haberleri
Ivana Omazic, 1972 DESA’nın kreatif vizyonuna liderlik edecek
Ivana Omazic, 1972 DESA’nın kreatif vizyonuna liderlik etmek üzere baş tasarımcı olarak ekibe katıldı.
İzel Bostancı'ya omg! İletişim'de yeni görev
omg! iletişim Marka ve Medya İlişkileri Direktörü İzel Bostancı oldu.
ALPET Türkiye Genel Müdürü Fidan Bayındır oldu
Fidan Bayındır Alpet Türkiye Genel Müdürü oldu.
Taysad heyeti TOGG tesislerini ziyaret etti
Taysad, TOGG merkezini ziyaret ettiklerini duyurdu.
Abalıoğlu Yağ, gıda sektörünün zirvesi Gulfood’da yer aldı
Abalıoğlu Yağ, dünyanın en büyük gıda ve içecek tedariki fuarı Gulfood 2025’te gıda piyasasının lider isimleri arasında yer aldı.
Protel, Yapay Zeka Arf Ödülleri'nde ikinciliği kazandı
Protel, Simpra FoodPrint ile Yapay Zeka Arf Ödülleri'nde ikinciliği kazandı.
Uluslararası Olimpiyat Komitesi ve TCL global ortaklığını duyurdu
Uluslararası Olimpiyat Komitesi ve TCL 2032’ye dek sürecek uzun soluklu global ortaklığını duyurdu.
Yeşilova ALBATROSS Projesi İngiltere’de görücüye çıktı
Yeşilova koordinatörlüğünde ilerleyen ALBATROSS Projesi İngiltere’de görücüye çıktı.
Özlem Atan, TÜBİSAD Plus Scale-Up Gelişim Programını tanıttı
TÜBİSAD Plus, Scale-Up Gelişim Programı girişimlerini ağırlıyor.
2025 yılında TKYD Anadolu Seminerleri’nin ilk durağı İzmir
Türkiye Kurumsal Yönetim Derneği (TKYD), kurumsal yönetim anlayışını yurt çapına yaymak amacıyla sürdürdüğü Anadolu Seminerlerine 2025 yılında da devam ediyor.
Grok-3 AI sohbet robotu devreye girdi
Musk'ın xAI'si, ChatGPT ve Çin'in DeepSeek'ine rakip olacak Grok-3 AI sohbet robotunu tanıttı.
BKM duyurdu: Kartlı ödemeler Ocak'ta 1,61 trilyon lira oldu
BKM, ocak ayına ilişkin verilerini açıkladı.
Borsa İstanbul'da gong Bulls GSYO için çaldı
Bulls Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı (GSYO) payları, Borsa İstanbul’da düzenlenen gong töreniyle "BULGS" koduyla işlem görmeye başladı.
Microsoft, video oyunları için yapay zeka modeli geliştiriyor
Yapay zekaya doğru yönelme, video oyunu geliştirme maliyetlerinin artmaya devam etmesiyle birlikte geldi.
ÖSYM pazar günü Asker ve Kaymakam aday sınavları yapacak
ÖSYM, 23 Şubat Pazar günü MSÜ Askeri Aday Belirleme Sınavı (2025-MSÜ) ile İçişleri Bakanlığı Kaymakam Adaylığı Giriş Sınavı (2025-Kaymakamlık) düzenleyecek.
Tüketiciyi yanıltıcı reklamlar Reklam Kurulunun radarında
Reklam Kurulu, mevzuata aykırılık tespit ettiği reklamlar için 30,2 milyon lira idari para cezası uygulanmasını kararlaştırdı.
Güney Kore Cumhurbaşkanı Choi Sang-mo'dan ulusal AI stratejisi
Güney Kore, Ulusal Yapay Zekâ Hesaplama Merkezi İçin On Bin GPU’yu güvence altına almayı hedefliyor.
BİM'den Rekabet Kurulu açıklamasına itiraz
BİM, Rekabet Kurulunun açıklamasına itiraz mahiyetinde bir açıklamada bulundu.
QNB Bank'ın olağan genel kurulu 27 Mart 2025'te
QNB Bank olağan genel kurul toplantısını 27 Mart'ta yapacağını duyurdu.
Yamankaradeniz: İstanbul, patent başvurularında liderliği sürdürüyor
Destek Patent Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Yamankaradeniz, marka ve patent verilerini açıkladı.
Marshall Emberton ada çayı rengiyle geliyor
Marshall Emberton III Sage (adaçayı) rengiyle geliyor.
Vivo yeni ürününü satışa sundu! V50 teknoloji marketlerde
vivo V50 satışa sunuldu.
Doğal gaz facialarını önlemek için alınması gereken tedbirler neler?
Üçay Mühendislik, Doğal gaz facialarını önlemek için alınması gereken tedbirleri açıkladı.
Bursa çarşı esnafı e-ticaret'e hazırlanıyor
BTSO, Tarihi Çarşı ve Hanlar Bölgesi'ni dijital dönüşüme hazırlıyor!
ABD, Türk Cumhuriyetleri ve Orta Doğu, hazır giyim sektörünün yeni gözdesi
AHKİB Yönetim Kurulu Başkanı Gürkan Tekin, ocak ayında 40,2 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiklerini açıkladı.
Türk iş dünyası Ukrayna'nın yeniden imarı için desteğe hazır
Türkiye-Ukrayna Yuvarlak Masa Toplantısı Ankara'da yapıldı. Toplantıda Ukrayna ile işbirlikleri için önemli görüşmeler yapıldı.
AFAD'dan 5 il için "turuncu" kodlu kar uyarısı
Düzce, Zonguldak, Bartın, Kastamonu ve Sinop için "turuncu" kodlu kar uyarısı!
Ocak ayı makine ihracatı 2,1 milyar dolar olarak gerçekleşti
Türkiye'nin makine ihracatı ocakta geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 2,4 azalarak 2,1 milyar dolar oldu.
Uraloğlu: Statlarda 5G denemesi yapıyoruz
Abdulkadir Uraloğlu: "Bu akşamki Galatasaray ile AZ Alkmaar arasındaki maçta statta ilk kez 5G'yi denemiş olacağız."
Ramazan ayındaki pide fiyatları 20 ila 30 lira arasında olacak
Türkiye Fırıncılar Federasyonu Başkanı Halil İbrahim Balcı, 2025 yılındaki ramazan ayı pide fiyatlarını açıkladı.
Rekabet Kurulunun denetimini engelleyen ve veri silen BİM'e ceza
Rekabet Kurulu, kurum uzmanlarının yerinde incelemesini engelleyen BİM'e 1,3 milyar Türk lirası idari para cezası kesti.
Loras Holding ve şirketlerinde istifalar, görev değişiklikleri
Loras Holding ve şirketlerdeki yönetim değişiklikleri KAP'a duyuruldu.
Öngörü: Perakende sektörü büyüklüğü 2025'te 13 trilyon lirayı aşacak
Türkiye perakende sektörü büyüklüğünün 2025'te yüzde 35-40 büyüyerek 13 trilyon lirayı aşması bekleniyor.
Dağ, bağ ve çiftlik evi gibi tatil yerlerine ilgi giderek artıyor
Sunset Houses, Türkiye’nin en özel lokasyonlarında sunduğu dağ evi, köy evi, sahil evi gibi alternatif konaklama seçenekleriyle, tatilcilere yılın her dönemi unutulmaz deneyimler sunuyor.
1. ve 2. Bölge araç muayene istasyon görüşmeleri 24 Şubat'ta başlıyor
1. ve 2. Bölge Araç Muayene İstasyonlarının Yapımı, Bakımı ve İşletilmesi Hizmetleri Teklif Sahipleri ile görüşmeler 24 Şubat'ta başlayacak.
Tax Free satışlar ihracata da katkı sağlıyor
Up Refund, Tax Free satışların ihracat kapsamındaki yerini mercek altına aldı.
EYDK ve Etkiyap Konsorsiyumu, Unesco'nun misafiri oldu
"Spor ve İstihdam Olanakları ile Engelli Kadınların ve Kız Çocuklarının Güçlenmesi" projesi lansman etkinliği Paris'te gerçekleştirildi.
Habib Makina, İtalyan ELSA'yı Türk sanayisine kazandırdı
Habib Makina, dünya lideri İtalyan ELSA’nın yenilikçi, taşınabilir ve çok yönlü delik işleme teknolojilerini Türk sanayisine kazandırdı.
Ajanda: Treyler Sanayicileri 20 Şubat'ta İstanbul'da buluşuyor
Treyler Sanayicileri Derneği (TREDER) ile Ağır Ticari Araçlar Derneği’nin (TAİD) işbirliğiyle gerçekleştirilecek “Ağır Vasıta, Treyler Zirvesi” sektörü 7. defa buluşturuyor.
Tıbbi kenevir üretiminde Enerama imzası
Enerama'dan Cem Güvendiren, dünya genelinde yıllık binlerle ton tıbbi kenevir üretildiğini ve bunun üçte birinin uluslararası ticarete konu olduğunu belirtti.